23948sdkhjf

MQ:s vd: ”Förändringsbehovet större än jag trodde”

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Fjärde kvartalet blev ingen vändning för modekoncernen som fortsätter att tappa i försäljning både i Joy och MQ:s butiker. Därtill rasade resultatet ytterligare.

Modekoncernens nettoomsättningen uppgick till 406 miljoner kronor (445) under fjärde kvartalet, juni till augusti, en minskning med 8,8 procent. Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade under fjärde kvartalet med 7,8 procent.

Läs också: Säljer i MQ

Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till -22 miljoner kronor (-8), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -5,5 procent (-1,7).

Modekedjan MQs omsättning uppgick till 352 miljoner kronor (380) och rörelseresultatet landade på -9 miljoner kronor jämfört med 2 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Försäljningen i MQs jämförbara butiker minskade under fjärde kvartalet med 7,7 procent.

Joys nettoomsättning under fjärde kvartalet uppgick till 54 miljoner kronor(64) och rörelseresultatet -12 miljoner kronor (-10).

Joys försäljning i jämförbara butiker minskade under fjärde kvartalet med 8,2 procent. I rapporten skriver MQ att sortimentet på Joy består till en större andel av egna varumärken.

”Under mitt första år som vd på MQ har jag konstaterat att förändringsbehovet varit större än jag trodde. Utvecklingen av försäljning och lönsamhet i bolaget motsvarar inte förväntningarna vare sig på kvartalet eller på året. Redan föregående höst stod det klart att det krävdes en stor omställning och kraftiga förbättringsåtgärder för att vända bolagets utveckling”, skriver Ingvar Larsson, vd, i rapporten.

Han skriver vidare att det varit ett ”händelserikt år där vi har en ny ledningsgrupp på plats, genomfört ett omfattande lönsamhetsstärkande program samt kommit långt i vårt arbete med MQs framtida varumärkesposition”.

Under kvartalet sju butiker för Joy stängts; Globen Stockholm, Partille, Burlöv, Borlänge, Umeå, Östersund och Mobila i Malmö. Koncernen har även stängt butiken för MQ i Kungälv.

Koncernen fortsätter även att stänga butiker för Joy, totalt har 11 stängts, och efter rapportperioden slut har kedjans butiker i Triangeln i Malmö, Forumgallerian i Uppsala och Stenungsund stängt och därtill har butiken för MQ i Sturegallerian i Stockholm stängts.

Mer om: Joy | MQ
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Nyhetsbrev

Hon går till RO

Arkiv

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Säljer i MQ

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.142