23948sdkhjf

Ingen ljusning i modehandeln trots svaga jämförelsesiffror

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Höga butikshyror sätter käppar i hjulen för bättre utveckling, menar Svensk Handel Stil.

Svensk Handel Stil siade ökade försäljning i kläd- och skohandel i september, särskilt i ljuset av svaga jämförelsesiffror för månaden, men den väntade ökning uteblev.

Läs också: Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Istället visar Stilindex för september att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker, med butikernas e-handel inräknad, minskade med 2,9 procent i september mätt på jämförbara enheter och i löpande priser jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för skoförsäljningen visar en minskning minskade med 6,9 procent under månaden.

I rapporten konstaterar Svensk Handel Stil attt inte minst skohandeln haft det motigt en längre tid.

Om vi räknar bort företagens e-handelssiffror blir försäljningen i de fysiska butikerna ännu sämre där det indikerar en nedgång på 5-6 procent för kläder och uppemot 9-10 procent för skor. Det är särskilt hyrorna som tynger. Om fastighetsägarna vill hålla stadskärnor och köpcentrum levande måste de ta till sig av detta, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Hittills i år har försäljningen av kläder minskat med 1,5 procent och motsvarande siffra i skohandeln visar på försäljningsminskning om 4,5 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första helgen

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Stärkt Sportamore

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

Nyhetsbrev

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Arkiv

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Kappahl krymper styrelsen

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Jaktkedja i konkurs

Handeln ritar om städerna

Här öppnar Skincitys första butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.229