23948sdkhjf

Förbättrat Kappahl – fortsatt översyn av organisation och butikslägen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad försäljning för Kappahl under fjärde kvartalet och förbättrat rörelseresultat.

I bokslutsrapporten för helåret 2018/19 skriver koncernen att året "präglats av intensivt arbete för att möta hård konkurrens och vikande besökssiffror".

Läs också: Firar tio år med ny inredningskollektion och fortsatt samarbete

Försäljningen ökande under fjärde kvartalet med 6,7 procent till 1,3 miljarder kronor (1, 2).

Jämförbar försäljning landade under kvartalet på en ökning om 4,8 procent.

Rörelseresultatet för fjärde kvaratlet  förbättrades till 108 miljoner kronor (66) och påverkades positivt genom lägre kostnader i både butik och administration, total effekt under helåret var cirka 32 miljoner kronor.

Den 7 oktober framkom att Mellby gård nu kontrollerar mer än 90 procent av aktierna i modebolaget och ska verka för att aktierna i avnoteras från börsen Nasdaq Stockholm.

Läs också: Flygplatsbutik för Newbie

Under räkenskapsåret ökade modekedjans försäljning med totalt 3,0 procent till 4,9 miljarder (4,7)  vilket Kappahl menar främst handlar om tillskott av nya butiker och valutaeffekter.

För helåret, september till augusti, uppgick rörelseresultatet till 168 miljoner kronor (282).

Under året har tio butiker för Kappahl öppnat och nio har stängts därtill har en koncernen öppnat en Kids-butik i Stockholm och tio nya Newbie-butiker men också stängt två.

Vid utgången av räkenskapsåret hade Kappahl totalt 379 butiker (369), varav 28 (22) är enheter för baby- och barnkonceptet Newbie Store. Konceptet ska också plockas in som shop-in-shop i Kappahls butiker.

Läs också: Sportkedja med ny marknadschef

Av totala antalet butiker fanns 181 i Sverige, 100 i Norge, 62 i Finland, 30 i Polen och 6 i Storbritannien.

E-handeln utgjorde 5,5 (4,7) procent av den totala försäljningen och nätförsäljningen har enligt rapporten ökat med 20 procent under året.

I rapporten skriver vd Elsisabeth Peregi att ”arbetet med vår affärsplan intensifieras nu. Med stort fokus på affärsmodell och varumärkesstrategi tar vi nya tag kring utmaningarna att skapa ett Damsortiment med ökad relevans för vår kund. Vi kommer även att utveckla vår redan starka barnaffär vidare”.

Vidare skriver Kappahl att det aviserade resultatförstärkningsprogrammet utökas och " i nuläget adderas ytterligare 50 miljoner där hyror och butiksytor, övriga omkostnader och en fortsatt översyn av organisationen kommer att stå för ungefär lika delar".

Koncernen fortsätter enligt rapporten att arbeta mot mer hållbara mål och exempel på det är att Kappahl är en av initiativtagarna till branschsamarbetet Swedish Textile Initiative for Climate Action, STICA, och därtill är koncernen, vid sidan av bland andra H&M, numera delägare i textilåtervinningsföretaget Re:newcell.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ökad försäljning för H&M

Aplace blickar framåt efter rekonstruktionen

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Vd säljer i Sportamore

Nyhetsbrev

Tre varumärken på gemensam yta

Arkiv

Convenience växer i betydelse

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Rekord i etableringar för Synsam

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Ägarskifte i Nilson group

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Robotlösning och självskanning hos XXL

Sex tips för färre returer

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.181