23948sdkhjf

Förbättrat Kappahl – fortsatt översyn av organisation och butikslägen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Ökad försäljning för Kappahl under fjärde kvartalet och förbättrat rörelseresultat.

I bokslutsrapporten för helåret 2018/19 skriver koncernen att året "präglats av intensivt arbete för att möta hård konkurrens och vikande besökssiffror".

Läs också: Firar tio år med ny inredningskollektion och fortsatt samarbete

Försäljningen ökande under fjärde kvartalet med 6,7 procent till 1,3 miljarder kronor (1, 2).

Jämförbar försäljning landade under kvartalet på en ökning om 4,8 procent.

Rörelseresultatet för fjärde kvaratlet  förbättrades till 108 miljoner kronor (66) och påverkades positivt genom lägre kostnader i både butik och administration, total effekt under helåret var cirka 32 miljoner kronor.

Den 7 oktober framkom att Mellby gård nu kontrollerar mer än 90 procent av aktierna i modebolaget och ska verka för att aktierna i avnoteras från börsen Nasdaq Stockholm.

Läs också: Flygplatsbutik för Newbie

Under räkenskapsåret ökade modekedjans försäljning med totalt 3,0 procent till 4,9 miljarder (4,7)  vilket Kappahl menar främst handlar om tillskott av nya butiker och valutaeffekter.

För helåret, september till augusti, uppgick rörelseresultatet till 168 miljoner kronor (282).

Under året har tio butiker för Kappahl öppnat och nio har stängts därtill har en koncernen öppnat en Kids-butik i Stockholm och tio nya Newbie-butiker men också stängt två.

Vid utgången av räkenskapsåret hade Kappahl totalt 379 butiker (369), varav 28 (22) är enheter för baby- och barnkonceptet Newbie Store. Konceptet ska också plockas in som shop-in-shop i Kappahls butiker.

Läs också: Sportkedja med ny marknadschef

Av totala antalet butiker fanns 181 i Sverige, 100 i Norge, 62 i Finland, 30 i Polen och 6 i Storbritannien.

E-handeln utgjorde 5,5 (4,7) procent av den totala försäljningen och nätförsäljningen har enligt rapporten ökat med 20 procent under året.

I rapporten skriver vd Elsisabeth Peregi att ”arbetet med vår affärsplan intensifieras nu. Med stort fokus på affärsmodell och varumärkesstrategi tar vi nya tag kring utmaningarna att skapa ett Damsortiment med ökad relevans för vår kund. Vi kommer även att utveckla vår redan starka barnaffär vidare”.

Vidare skriver Kappahl att det aviserade resultatförstärkningsprogrammet utökas och " i nuläget adderas ytterligare 50 miljoner där hyror och butiksytor, övriga omkostnader och en fortsatt översyn av organisationen kommer att stå för ungefär lika delar".

Koncernen fortsätter enligt rapporten att arbeta mot mer hållbara mål och exempel på det är att Kappahl är en av initiativtagarna till branschsamarbetet Swedish Textile Initiative for Climate Action, STICA, och därtill är koncernen, vid sidan av bland andra H&M, numera delägare i textilåtervinningsföretaget Re:newcell.

Mer om: Kappahl
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Second hand egen kategori hos Zalando

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Nyhetsbrev

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Arkiv

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Emmaus tredje second hand-butik

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Finska Posten köper Aditro

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.234