23948sdkhjf

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Väntad trög utveckling för RNB och allra sämst utvecklades barnklädeskedjan.

Rörelseresultaten försämras i samtliga av koncernens bolag men Polarn O. Pyrets resultat försämras mest med såväl svag försäljning som försämrad bruttomarginal och med ett rörelseresultat som rasade till -12 miljoner kronor under fjärde kvartalet (0).

Läs också: Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Nettoomsättningen för barnklädeskedjan uppgick under fjärde kvartalet till 176 miljoner kronor (187).

Försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder minskade med 7,6 procent jämfört med föregående år, beräknad i svenska kronor.

Barnklädeskedjans e-handeln fortsatte dock att öka. Polarn O Pyret har 97 butiker varav 29 är franchise.

I kvartalet stängdes totalt fyra butiker för barnklädeskedjan i Sverige och Norge. I rapporten skriver koncernen att resultatet påverkats negativt av ett ”sortiment som har mottagits sämre kommersiellt jämfört med tidigare säsonger samt delvis legat fel prismässigt”.

Läs också: Butik för Brothers i konkurs

Koncernens nettoomsättning minskade under fjärde kvartalet, juni till augusti, till 552 miljoner kronor (561). Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med -0,3 procent och totalt i alla länder och i jämförbara butiker med med -1,3 procent.

Koncernens rörelseresultat före omstruktureringskostnader och nedskrivning av goodwill uppgick till -32 miljoner kronor (-3).Koncernens rörelseresultatet uppgick till -101 miljoner kronor (-3).Resultat efter skatt uppgick till -106 miljoner kronor (-13).

I rapporten framgår att arbetet med att ställa om till separata rörelsedrivande bolag, som beslutades om i december i fjol, blivit mer krävande än väntat men att arbetet är snart fullt ut genomfört och i rapporten skriver RNB att det fortsatt finns öppenhet för ägarförändringar för ett eller flera av bolagen. 

Nu väntar besparingar och åtgärder i samtliga bolag.

Ett rationaliseringsarbete är under genomförande i alla tre affärsområdena med planerade åtgärder avseende färre timmar i butik, lägre bemanning på huvudkontoret och fortsatt arbete med att minska varulagren”, skriver vd Magnus Håkansson i rapporten.

Nettoomsättningen för Brothers uppgick till 139 miljoner kronor under fjärde kvartalet (138). Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 4 miljoner kronor (5).

Läs också: Polarn O. Pyret ångar på

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige och Finland ökade med 5,1 procent, beräknad i svenska kronor. E-handelsförsäljningen ökade med 21 procent i kvartalet. Kedjan omfattar 54 fysiska butiker och e-handel.

Nettoomsättningen inom affärsområdet Departments & Stores, butiker på NK i Göteborg och Stockholm, uppgick till 229 miljoner kronor (231), en minskning med -0,6 procent. Rörelseresultatet före nedskrivning goodwill uppgick till -7 miljoner kronor (3).

Bolaget har 27 butiker på NK i Stockholm och 15 på NK i Göteborg och ser en ökad trafik till butikerna inte minst i Stockholm efeter en längre tid av renovering av varuhuset som ännu inte är helt genomförd.

I rapporten skriver koncernen att e-handelssatningen Man of a Kind är under utvärdering då verksamheten ökaroch lockar fler men behöver växa snabbare för att nå ett nollresultat. ”Innevarande år blir avgörande och potentialen i verksamheten kommer att utvärderas under året”, skriver RNB i rapporten.

Nettoomsättningen inom affärsområdet Man of a kind uppgick till 7 miljoner kronor (4).Rörelseresultatet uppgick till -3 miljoner kronor(-3). Varulagret för Man of a kind ingår i Departments & Stores varulager.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon startar ny nätbokhandel

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Hon går till RO

Nyhetsbrev

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Arkiv

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Säljer i MQ

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Bose stänger sina svenska butiker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125