23948sdkhjf

H&M majoritetsägare i Sellpy

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Investerar stort i second hand-plattformen.

H&M är sedan tidigare delägare  i second hand-bolaget Sellpy, grundat 2014, men blir nu majoritetsägare via investeringsbolaget H&M Co:lab då man investerat  92 miljoner kronor i second hand-plattformen. 

Läs också: H&M nyöppnar vid Sergels torg – så ser butiken ut

Därtill investerar man ytterligare 40 miljoner kronor för att expandera bolaget internationellt och börjar med Tyskland som ny marknad. Redan 2015 gick H&M in i Sellpy och har tidigare investerat 50 miljoner kronor.

H&M också förbundit sig att, i två omgångar och inom ett par år, investera ytterligare 60 miljoner kronor i second hand-bolaget.

När samtliga investeringar är gjorda väntas H&M ha ett innehav om 74 procent. 

I och med H&Ms förvärv av Sellpy gör Propel Capital, investeringsbolaget kopplat till Sting som e-handelsbolaget varit del av sedan 2015, en exit.

Under fjolåret steg Sellpys omsättning med 36 procent till 117 miljoner kronor och i dag arbetar 500 anställda med e-handelsbolaget som grundats av trion Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.

 Det är kul att få jobba ännu närmare H&M framöver och med deras stöd kommer vi investera i fortsatt tillväxt, fortsätta utveckla kundupplevelsen och även lansera Sellpy i Tyskland under nästa år, säger Michael Arnör, vd och medgrundare  på Sellpy.

Mer om: H&M | Sellpy
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Arkiv

Sex tips för färre returer

De föreslås till MQ:s styrelse

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.156