23948sdkhjf

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

18 butiker i Sverige och 8 butiker i Norge berörs.

Musikkedjan 4Sound ansökte på onsdagen den 9 oktober om konkurs vid Norrköpings tingsrätt, rapporterar bland annnat Göteborg-Direkt.

Butikskedjan, som i Sverige drivs av bolaget Music Retail Sweden, har 18 butiker och 150 medarbetare i Sverige och 8 butiker i Norge med 107 anställda, enligt tidningen.

Butiker i båda länderna berörs av konkursen.

Kedjan har enligt uppgift haft det tungt en längre tid och bland annat känt av konkurrensen från en växande e-handel i ett redan tufft marknadsklimat. Förra året omsatte bolaget drygt 315 miljoner kronor och gjorde en förlust om nära 20 miljoner kronor.

Under året har flera olönsamma butiker stängts men det är åtgärder som uppenbarligen inte varit tillräckliga. Därtill har Nordea valt att inte längre förlänga krediten.

– Vi har haft ett riktigt stålbad under 2019 och gjort många stora åtgärder där vi bland annat styrt om mer mot e-handel. Men vi faller på målsnöret, säger Patrik Johansson, operativ chef och  styrelseledamot till tidningen. 

”Extremt tråkiga dagar. Vi har trots ett massivt omställningsarbete under hela 2019 tvingats begära våra bolag som driver 4Sound i konkurs. Planen fanns, var bra, men tiden räckte inte till, Nordea släckte lampan för oss. Usel avslutning på ett år som präglats av heroiska insatser av våra butiks-team och en stor hjälpsamhet från våra leverantörer. Otroligt beklagligt att vi inte fick skörda frukten av stentufft stålbad. Lider med alla medarbetare, kollegor och vänner. Tack till er alla som hört av er”, skriver Patrik Johansson i ett inlägg på Linkedin på torsdagen.

Mer om: 4 Sound
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pressad lönsamhet i modehandeln

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Synsam över 200 butiker i Sverige

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Nyhetsbrev

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Arkiv

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Hit flyttar Skapa glädje

Flygplatsbutik för Newbie

Årets julklapp om Elon får välja

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.156