23948sdkhjf

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Styrelseordförande Otto Drakenberg om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

På fredagen kunde Dagens Handels systertidning Habit berätta att den anrika underklädeskedjan Twilfit med 57 butiker i Sverige ansökt om rekonstruktion vid Stockholms tingsrätt. Orsaker uppges bland annat vara en negativ försäljningstrend och ändrade konsumtionsmönster, dyra och långa hyreskontrakt och satsningar på nya affärssystem och webbplattform som tärt på lönsamhet och likviditet.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att se över butiksbeståndet och i en intervju med Habit säger styrelseordförande Otto Drakenberg att butiksstängningar är ytterst nödvändiga för att kunna göra kedjan lönsam; något som man enligt rekonstruktionsansökan hoppas bli nästa år.

– Med hänsyn också till personalen så kan jag inte gå in på hur många butiker som Twilfit ska omfatta efter omstruktureringen men vi behöver komma ur alla lägen som är olönsamma för oss. Men utan att gå in på exakt antal så är min analys att vi signifikant ska minska antalet nuvarande butiker. Att komma ur vissa lägen är en av de tre viktigaste grundbultarna i rekonstruktionen, säger Otto Drakenberg till Habit.

Trots att Otto Drakenberg säger att butiksstängningar är nödvändiga så ska kedjan även i framtiden satsa på retail. 

– Vi tror fortsatt mycket på retail och det är en modell som passar Twilfit väldigt bra. Vi vill vara en av ledarna som ska locka tillbaka kunderna till butiker och köpcentrum och visa hur. Med rekonstruktionen har vi stora möjligheter att göra rätt och visa vägen till retail 2.0.

I rekonstruktionsansökan framkom att en av anledningarna till situationen är att nya affärssystem och webbplattform tärt på lönsamhet och likviditet. Ändå är nysatsningar på webbutik en del i rekonstruktionplanen?

– Vi ska inte bli ett e-handelsbolag och retail kommer även framgent att vara vårt viktigaste ben, men jag anser att vi ska ha en mycket bra och välfungerad webbutik som också ska stödja de fysiska butikerna. Vi har arbetat med att bygga upp vår e-handel men om du går in i webbutiken i dag så motsvarar upplevelsen i butiken inte pengarna vi lagt ned på IT. Kostnaderna inom IT är hårresande höga. Vi har i dagsläget också en för stor kostnadskostym och nu måste vi rätta munnen efter matsäcken framgent.

Otto Drakenberg klev på som styrelseordförande så sent som i juli i år. Han säger att han med sin tidigare bakgrund och erfarenhet av snabbrörliga konsumentvaror har varit med om att lyfta bolag tidigare, bland annat norska Vin och sprit. Men han är ny i retailbranschen.  

Nu har enligt styreleordförande, ett nytt lag byggts upp och bolaget har sedan april en ny vd, Henrik Fisher, som har stor erfarenhet av detaljhandel. Därtill är även sedan en kort tid tillbaka en ny finansdirektör på plats liksom digital chef och IT-chef; alla med god kompetens för den vändning som klädkedjan skall åstadkomma framöver, menar Otto Drakenberg.

 – Vi är ett lag med nya kvastar som ska sopa i Twilfit. Det finns en stark kämpaglöd inom organisationen och Twilfit är ett anrikt och starkt varumärke som vi ska rädda. Vi är inte ett gäng slagna människor som behövt krypa till tingsrätten utan vi har en bra och utarbetad plan för att vända bolaget tillrätta och vi ser rekonstruktionen som en möjlighet att åstadkomma vändningen.

Läs också: Från Twilfit till hårvård

Förutom skulder till leverantörer, fastighetsägare, skatter och löner om 70 miljoner kronor så har Twilfit enligt rekonstruktionsansökan skulder på 32 miljoner kronor till modebolaget R12 Kapital som ägt underklädeskedjan sedan 2005.

– R12 har varit en långsiktig ägare, särskilt för att vara riskkapitalist, och har haft mycket tålamod med oss och investerat mycket pengar i kedjan under åren; betydligt mycket mer pengar än de 32 miljoner kronor som står upptagna i rekonstruktionsansökan. Om man tittar historiskt på Twilfit så har bolaget gjort röda siffror under en längre tid och vi har kostat våra ägare väldigt mycket pengar. Vi måste börja tjäna pengar och det har jag gott hopp om att göra under nästa år.

– Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter, säger Otto Drakenberg.

Läs mer om: Twilfit
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger modekedjan

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Nyhetsbrev

Jollyroom plockar in kapital

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

VRG genomför riktad nyemission

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Makeup Mekka till Sverige

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.142