23948sdkhjf

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Styrelseordförande Otto Drakenberg om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

På fredagen kunde Dagens Handels systertidning Habit berätta att den anrika underklädeskedjan Twilfit med 57 butiker i Sverige ansökt om rekonstruktion vid Stockholms tingsrätt. Orsaker uppges bland annat vara en negativ försäljningstrend och ändrade konsumtionsmönster, dyra och långa hyreskontrakt och satsningar på nya affärssystem och webbplattform som tärt på lönsamhet och likviditet.

En viktig del i rekonstruktionsplanen är att se över butiksbeståndet och i en intervju med Habit säger styrelseordförande Otto Drakenberg att butiksstängningar är ytterst nödvändiga för att kunna göra kedjan lönsam; något som man enligt rekonstruktionsansökan hoppas bli nästa år.

– Med hänsyn också till personalen så kan jag inte gå in på hur många butiker som Twilfit ska omfatta efter omstruktureringen men vi behöver komma ur alla lägen som är olönsamma för oss. Men utan att gå in på exakt antal så är min analys att vi signifikant ska minska antalet nuvarande butiker. Att komma ur vissa lägen är en av de tre viktigaste grundbultarna i rekonstruktionen, säger Otto Drakenberg till Habit.

Trots att Otto Drakenberg säger att butiksstängningar är nödvändiga så ska kedjan även i framtiden satsa på retail. 

– Vi tror fortsatt mycket på retail och det är en modell som passar Twilfit väldigt bra. Vi vill vara en av ledarna som ska locka tillbaka kunderna till butiker och köpcentrum och visa hur. Med rekonstruktionen har vi stora möjligheter att göra rätt och visa vägen till retail 2.0.

I rekonstruktionsansökan framkom att en av anledningarna till situationen är att nya affärssystem och webbplattform tärt på lönsamhet och likviditet. Ändå är nysatsningar på webbutik en del i rekonstruktionplanen?

– Vi ska inte bli ett e-handelsbolag och retail kommer även framgent att vara vårt viktigaste ben, men jag anser att vi ska ha en mycket bra och välfungerad webbutik som också ska stödja de fysiska butikerna. Vi har arbetat med att bygga upp vår e-handel men om du går in i webbutiken i dag så motsvarar upplevelsen i butiken inte pengarna vi lagt ned på IT. Kostnaderna inom IT är hårresande höga. Vi har i dagsläget också en för stor kostnadskostym och nu måste vi rätta munnen efter matsäcken framgent.

Otto Drakenberg klev på som styrelseordförande så sent som i juli i år. Han säger att han med sin tidigare bakgrund och erfarenhet av snabbrörliga konsumentvaror har varit med om att lyfta bolag tidigare, bland annat norska Vin och sprit. Men han är ny i retailbranschen.  

Nu har enligt styreleordförande, ett nytt lag byggts upp och bolaget har sedan april en ny vd, Henrik Fisher, som har stor erfarenhet av detaljhandel. Därtill är även sedan en kort tid tillbaka en ny finansdirektör på plats liksom digital chef och IT-chef; alla med god kompetens för den vändning som klädkedjan skall åstadkomma framöver, menar Otto Drakenberg.

 – Vi är ett lag med nya kvastar som ska sopa i Twilfit. Det finns en stark kämpaglöd inom organisationen och Twilfit är ett anrikt och starkt varumärke som vi ska rädda. Vi är inte ett gäng slagna människor som behövt krypa till tingsrätten utan vi har en bra och utarbetad plan för att vända bolaget tillrätta och vi ser rekonstruktionen som en möjlighet att åstadkomma vändningen.

Läs också: Från Twilfit till hårvård

Förutom skulder till leverantörer, fastighetsägare, skatter och löner om 70 miljoner kronor så har Twilfit enligt rekonstruktionsansökan skulder på 32 miljoner kronor till modebolaget R12 Kapital som ägt underklädeskedjan sedan 2005.

– R12 har varit en långsiktig ägare, särskilt för att vara riskkapitalist, och har haft mycket tålamod med oss och investerat mycket pengar i kedjan under åren; betydligt mycket mer pengar än de 32 miljoner kronor som står upptagna i rekonstruktionsansökan. Om man tittar historiskt på Twilfit så har bolaget gjort röda siffror under en längre tid och vi har kostat våra ägare väldigt mycket pengar. Vi måste börja tjäna pengar och det har jag gott hopp om att göra under nästa år.

– Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter, säger Otto Drakenberg.

Mer om: Twilfit
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Tele2 byter strategi – här är de 18 butikerna som stängs

På nytt jobb
Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Arkiv
Plus

Experten: ”Välj ett framtidsscenario och gå loss på affärsutveckling”

Managementkonsulten Charlotte Mattfolk tror att nya värderingar kommer att födas i det vakuum som präglar världen nu.

Mio satsar på eget lager

Föreslås bli ny LO-ordförande

1

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

1

Beijer värvar från XL-Bygg

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Ny duo i Svensk Digital Handels styrelse

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

2

Coop slutar köpa in Paolos produkter

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Biltema, Elgiganten, Jysk och Willys till nytt handelsområde

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Sot of Sweden till Norge

Fanny får ny ägare

Arken Zoo över hundra butiker

På nytt jobb
Blir marknadschef för byggjätten

Fyra nya Elon – vill stärka närvaron i Norge

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Tar över The Shirt Factory

Se alla Företagens egna nyheter

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Sänd till en kollega

0.143