23948sdkhjf

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Detta är bolagets enskilt största satsning hittills, säger Jarno Vanhatapio.

Snabbmodeaktören Na-kd, som säljer fast fashion på 100 marknader, ska ge gamla plagg nytt liv. Sedan ett år tillbaka håller e-handelsjätten på att bygga en tjänst för kunderna att sälja vidare plagg som de har handlat hos företaget. När allt är sjösatt handlar det om en total investering om totalt 40 miljoner kronor, enligt bolagets vd och grundare, Jarno Vanhatapio, som hävdar att detta är Na-kd:s enskilt största projekt.

Något nytt Blocket är det inte. Secondhand-försäljningen ska integreras i Na-kd:s befintliga e-handelsplattform Nakd.com, där det kommer att framgå att plagget är en andrahandsvara.

– Det är två integrerade affärsmodeller som möts. Vi har byggt ett väldigt friktionsfritt sätt för kunden att sälja vidare sina gamla plagg. Det kommer att vara som att handla vilka varor som helst, säger Jarno Vanhatapio till Dagens Handels systertidning Habit.

I övrigt är han förtegen om detaljerna. Han vill varken avslöja om tjänsten bygger på kommissionsavgift eller om hur varorna kommer att hanteras.

Läs också: Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

– Det finns många aspekter i det här. Modellen är annorlunda, ingen annan har byggt det på det här sättet. Vi har inte hittat någon i hela världen. Det kan låta kaxigt, men så är det.

Lanseringen sker under första kvartalet 2020. Först ut blir Sverige och Tyskland. Därefter följer övriga marknader.

– Vi hade velat ha ut det här i morgon. Det som håller tillbaka oss är fraktbolagen eftersom det är ett helt nytt hanteringssätt, vilket innebär att de behöver ta fram nya tjänster. Det handlar bland annat om att spara på frakter.

Vad är anledningen till att ni gör det här?
– Vi gör det för miljön. Oavsett hur hållbar vår produktion av nya varor är, handlar det om att ta ansvar för saker som redan är ute i systemet.

Läs också: Kappahl ut – NA-KD in

Kommer ni få lönsamhet i tjänsten?
– Vi kommer stå på två ben. Den ena föder den andra. Vi kan inte sälja gamla Na-kd-plagg om vi inte säljer nya. Det går hand i hand.

Men secondhand-affären isolerad, kommer den bli lönsam?
– Absolut går det att få den lönsam. För oss är det en service också för våra kunder. Vi vill ta ett större grepp och hjälpa dem att sälja kläder vidare.

Enligt Vanhatapio besöks Na-kd en halv miljon människor om dagen. Men hur tjänsten kommer falla ut hos bolagets målgrupp, generation Y och Z, är ovisst.
– Det återstår att se. Vi måste bygga den så enkel och integrerad som möjligt, vilket är en utmaning, och vi kommer satsa mycket på marknadsföring. Enligt undersökningar vet vi att 77 procent av våra kunder vill handla secondhand, säger Jarno Vanhatapio.
– Även utan den här affären kan vi lätt omsätta 1 miljard euro. Vi behöver inte göra det här för tillväxten. Det här gör vi för att knyta ihop säcken för konsumenten.

Men secondhand-försäljningen kommer bidra till er tillväxt?
– Absolut. Kan vi få mer återköp hos oss kan det bli både lönsamt och öka tillväxten. Det hade varit roligt om hälften av vår omsättning framåt hade varit cirkulär. Men det är upp till kunderna. Internt är det högt och lågt om vad vi tror. Vissa tror att det kan bli hälften av vår omsättning över tid, andra tror tio procent. Jag har varit med så länge, så jag tar inte ut någonting i förskott.

Men någon garanterad succé är det inte, säger Vanhatapio.
– Det kommer inte vara en ’over-night’-succé, det kommer ta ett tag att bygga upp tillgången av varor. Om det blir stort eller inte vet vi om ett år. Vi är i alla fall med i segmentet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pressad lönsamhet i modehandeln

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Synsam över 200 butiker i Sverige

Nyhetsbrev

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Arkiv

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Årets julklapp om Elon får välja

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.134