23948sdkhjf

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Handeln ser positivt på utvecklingen de kommande tre månaderna och det är framför allt dagligvaruhandeln som just nu har den starkaste tron på ökad försäljning. Det framkommer av den senaste Handelsbarometern från Svensk Handel.

Framtidstron i dagligvaruhandeln ökade med 1,7 enheter till 109,7 där index är 100, vilket gjorde att för första gången sedan barometern separerade e-handeln i februari 20128 har dagligvaruhandeln gått om e-handlarna i framtidstro. E-handlarna ser dock fortfarande positivt på framtiden då det stora tappet på 9,1 enheter till 107,4 är från tidigare höga nivåer. Sällanköpshandeln som i princip alltid ligger lägst i mätningarna ökade mest med 2,4 enheter till ett resultat på 96.

– För första gången är framtidstron bland dagligvaruhandlarna större än hos de renodlade e-handlarna. Med Black Friday och julhandeln i sikte är det glädjande att även sällanköpshandlarna ser något ljusare på framtiden, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Tron på både försäljning och möjligheter till nyanställning ökar, men samtliga branschers tro på framtida lönsamhet dök i barometern ner, framförallt hos e-handlarna.

– E-handlarnas lönsamhetsutmaning är en varningsklocka. Handeln är idag internationellt konkurrensutsatt och priserna sätts globalt, det gör det tufft för många e-handlare att få god lönsamhet trots att tillväxten på nätet är fortsatt stark, säger Karin Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094