23948sdkhjf

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatet förbättrades under fjärde kvartalet och försäljningen ökar online. ”Förändringsresan är inte färdig, men vi vågar påstå att vi har kommit långt”, skriver bolaget i rapporten.

Venue Retail Group, VRG, är mitt inne i ett omställningsarbete som bland annat innebär färre men större fysiska butiker och ett större fokus online.

Läs också: Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Bolaget skriver i rapporten att arbetet börjar ge frukt och butiksnätet uppdaterats och anpassats och därtill har varumärkesportföljen en, enligt bolaget, "god andel egna varumärken".

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick nettoomsättningen till uppgick till 236,2 miljoner (245,6), en minskning med -9,4 miljoner kronor. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 0,7 procent under kvartalet.

Rörelseresultatet uppgick till 2,0 miljoner kronor under kvartalet (-9,0), en ökning med 11,0 miljoner kronor som förklaras främst av kostnadsminskningar.

Resultat efter skatt uppgick till 1,1 miljoner kronor (-6,1), en ökning med 7,2 miljoner kronor.

Läs också: Venue Retail Group: ”Ytterligare butiker kommer sannolikt att avvecklas”

I rapporten skriver koncernen att resulattet för helåret inte är tillfredställande och den ” förändringsresa som bolaget genomgår har påverkat både försäljning och resultat negativt”.

Förklaringen är också ombyggnationer på samtliga fem avdelningar på NK, som i stort också är i ombyggnation, som enligt uppgift påverkat försäljning negativt med drygt 20 miljoner kronor.

Därtill påverkas försäljningen negativt av nedläggningen av ett antal Rizzobutiker och några mindre butiker i Norge.

”Vår strategi ”färre men värre” med fokus på online och större butiker har visat sig vara rätt, då det med tydlighet driver försäljning och ger ökad lönsamhet. Vi har en positiv utveckling i dessa enheter, där online växer kraftigt med drygt 40 procent och levererar ett positivt resultat. Detta gäller även våra större och uppdaterade butiker inom Accent, Morris och Rizzo. Vi förväntar oss samma positiva utveckling av våra avdelningar på NK, nu när ombyggnationerna snart är klara”, skriver Jonas Ottosson, vd i rapporten

Läs också: Så ser nya Accent ut

Under kvartalet har tre Rizzobutiker stängts; Sickla i Stockholm, Frölunda Torg i Göteborg och Forumgallerian. Totalt sett är nu 8 av kedjans 14 butiker stängda.

Koncernen hade vid utgången av räkenskapsåret 115 egna butiker (124).

Inom affärsområdet accessoarer ingår 60 Accentbutiker i Sverige och 43 Morrisbutiker i Norge. Affärsområde skor utgörs av totalt 11 butiker i Sverige inklusive 5 avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg.

Mer om: VRG
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Nyhetsbrev

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Arkiv

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Loomis köper Nokas värdehantering

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Bose stänger sina svenska butiker

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Apoteket in i Doktor24

Lindex stärker Stockmann

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Clas Ohlson backade i december

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.11