23948sdkhjf

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Resultatet förbättrades under fjärde kvartalet och försäljningen ökar online. ”Förändringsresan är inte färdig, men vi vågar påstå att vi har kommit långt”, skriver bolaget i rapporten.

Venue Retail Group, VRG, är mitt inne i ett omställningsarbete som bland annat innebär färre men större fysiska butiker och ett större fokus online.

Läs också: Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Bolaget skriver i rapporten att arbetet börjar ge frukt och butiksnätet uppdaterats och anpassats och därtill har varumärkesportföljen en, enligt bolaget, "god andel egna varumärken".

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick nettoomsättningen till uppgick till 236,2 miljoner (245,6), en minskning med -9,4 miljoner kronor. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 0,7 procent under kvartalet.

Rörelseresultatet uppgick till 2,0 miljoner kronor under kvartalet (-9,0), en ökning med 11,0 miljoner kronor som förklaras främst av kostnadsminskningar.

Resultat efter skatt uppgick till 1,1 miljoner kronor (-6,1), en ökning med 7,2 miljoner kronor.

Läs också: Venue Retail Group: ”Ytterligare butiker kommer sannolikt att avvecklas”

I rapporten skriver koncernen att resulattet för helåret inte är tillfredställande och den ” förändringsresa som bolaget genomgår har påverkat både försäljning och resultat negativt”.

Förklaringen är också ombyggnationer på samtliga fem avdelningar på NK, som i stort också är i ombyggnation, som enligt uppgift påverkat försäljning negativt med drygt 20 miljoner kronor.

Därtill påverkas försäljningen negativt av nedläggningen av ett antal Rizzobutiker och några mindre butiker i Norge.

”Vår strategi ”färre men värre” med fokus på online och större butiker har visat sig vara rätt, då det med tydlighet driver försäljning och ger ökad lönsamhet. Vi har en positiv utveckling i dessa enheter, där online växer kraftigt med drygt 40 procent och levererar ett positivt resultat. Detta gäller även våra större och uppdaterade butiker inom Accent, Morris och Rizzo. Vi förväntar oss samma positiva utveckling av våra avdelningar på NK, nu när ombyggnationerna snart är klara”, skriver Jonas Ottosson, vd i rapporten

Läs också: Så ser nya Accent ut

Under kvartalet har tre Rizzobutiker stängts; Sickla i Stockholm, Frölunda Torg i Göteborg och Forumgallerian. Totalt sett är nu 8 av kedjans 14 butiker stängda.

Koncernen hade vid utgången av räkenskapsåret 115 egna butiker (124).

Inom affärsområdet accessoarer ingår 60 Accentbutiker i Sverige och 43 Morrisbutiker i Norge. Affärsområde skor utgörs av totalt 11 butiker i Sverige inklusive 5 avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg.

Mer om: VRG
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pressad lönsamhet i modehandeln

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Synsam över 200 butiker i Sverige

Nyhetsbrev

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Arkiv

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

Flygplatsbutik för Newbie

Årets julklapp om Elon får välja

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.169