23948sdkhjf

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Resultatet förbättrades under fjärde kvartalet och försäljningen ökar online. ”Förändringsresan är inte färdig, men vi vågar påstå att vi har kommit långt”, skriver bolaget i rapporten.

Venue Retail Group, VRG, är mitt inne i ett omställningsarbete som bland annat innebär färre men större fysiska butiker och ett större fokus online.

Läs också: VRG med ny koncernledning – hon blir ny marknadschef

Bolaget skriver i rapporten att arbetet börjar ge frukt och butiksnätet uppdaterats och anpassats och därtill har varumärkesportföljen en, enligt bolaget, "god andel egna varumärken".

Under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick nettoomsättningen till uppgick till 236,2 miljoner (245,6), en minskning med -9,4 miljoner kronor. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 0,7 procent under kvartalet.

Rörelseresultatet uppgick till 2,0 miljoner kronor under kvartalet (-9,0), en ökning med 11,0 miljoner kronor som förklaras främst av kostnadsminskningar.

Resultat efter skatt uppgick till 1,1 miljoner kronor (-6,1), en ökning med 7,2 miljoner kronor.

Läs också: VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

I rapporten skriver koncernen att resulattet för helåret inte är tillfredställande och den ” förändringsresa som bolaget genomgår har påverkat både försäljning och resultat negativt”.

Förklaringen är också ombyggnationer på samtliga fem avdelningar på NK, som i stort också är i ombyggnation, som enligt uppgift påverkat försäljning negativt med drygt 20 miljoner kronor.

Därtill påverkas försäljningen negativt av nedläggningen av ett antal Rizzobutiker och några mindre butiker i Norge.

”Vår strategi ”färre men värre” med fokus på online och större butiker har visat sig vara rätt, då det med tydlighet driver försäljning och ger ökad lönsamhet. Vi har en positiv utveckling i dessa enheter, där online växer kraftigt med drygt 40 procent och levererar ett positivt resultat. Detta gäller även våra större och uppdaterade butiker inom Accent, Morris och Rizzo. Vi förväntar oss samma positiva utveckling av våra avdelningar på NK, nu när ombyggnationerna snart är klara”, skriver Jonas Ottosson, vd i rapporten

Läs också: Stadium-bröderna lämnar Venue Retail Groups styrelse

Under kvartalet har tre Rizzobutiker stängts; Sickla i Stockholm, Frölunda Torg i Göteborg och Forumgallerian. Totalt sett är nu 8 av kedjans 14 butiker stängda.

Koncernen hade vid utgången av räkenskapsåret 115 egna butiker (124).

Inom affärsområdet accessoarer ingår 60 Accentbutiker i Sverige och 43 Morrisbutiker i Norge. Affärsområde skor utgörs av totalt 11 butiker i Sverige inklusive 5 avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg.

Läs mer om: VRG
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078