23948sdkhjf

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Secondhand-aktören släpper ny tjänst.

Sellpy, som H&M häromdagen blev majoritetsägare i, lanserar i dag tjänsten Sellpy Circle. Den innebär att de kunder som har köpt varor hos Sellpy enkelt ska kunna lägga upp dem till försäljning igen. Sellpy återanvänder då både produktbeskrivning och bilder, sköter fraktbokning och kontakt med köparen. Varan skickas inte via Sellpy, utan direkt mellan säljare och köpare.

– Om man lägger ut varan på det här sättet får kunden behålla 80 procent av försäljningsvärdet, säger Gustav Wessman, marknadschef hos Sellpy, till Dagens Handels systertidning Habit.

Det innebär det dubbla jämfört med vad säljaren får med Sellpys traditionella säljtjänst där kläderna hämtas hos säljaren, värderas och läggs ut till försäljning av bolaget.

Läs också: Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Inom kort kommer Sellpy även göra alla varor som har sålts på bolagets e-handel sedan starten tillgängliga, närmare bestämt 4 miljoner varor.

– Om man har missat ett guldkorn tidigare så kan en förfrågan skickas till den person som köpte varan om att det finns någon som är intresserad att köpa den, berättar Gustav Wessman.

Är det inte risk att plaggen inte finns kvar efter så många år?
– Så kan det absolut vara. Men vi kommer premiera varor som såldes relativt nyligen, kanske senaste året.

Om man inte vill bli kontaktad, hur funkar det?
– Man ska kunna tacka nej till den typen av kontakt. Men du behöver inte aktivit ha sagt att jag vill att varorna läggs ut igen.

Intresset av den nya tjänsten är stor, menar Wessman.
– Av våra undersökningar är det en stor andel av de som använder vår tjänst i dag som verkligen ser poängen med att sälja en vara direkt.     

Mer om: Sellpy
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

Nyhetsbrev

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Arkiv

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.234