23948sdkhjf

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Secondhand-aktören släpper ny tjänst.

Sellpy, som H&M häromdagen blev majoritetsägare i, lanserar i dag tjänsten Sellpy Circle. Den innebär att de kunder som har köpt varor hos Sellpy enkelt ska kunna lägga upp dem till försäljning igen. Sellpy återanvänder då både produktbeskrivning och bilder, sköter fraktbokning och kontakt med köparen. Varan skickas inte via Sellpy, utan direkt mellan säljare och köpare.

– Om man lägger ut varan på det här sättet får kunden behålla 80 procent av försäljningsvärdet, säger Gustav Wessman, marknadschef hos Sellpy, till Dagens Handels systertidning Habit.

Det innebär det dubbla jämfört med vad säljaren får med Sellpys traditionella säljtjänst där kläderna hämtas hos säljaren, värderas och läggs ut till försäljning av bolaget.

Läs också: H&M majoritetsägare i Sellpy

Inom kort kommer Sellpy även göra alla varor som har sålts på bolagets e-handel sedan starten tillgängliga, närmare bestämt 4 miljoner varor.

– Om man har missat ett guldkorn tidigare så kan en förfrågan skickas till den person som köpte varan om att det finns någon som är intresserad att köpa den, berättar Gustav Wessman.

Är det inte risk att plaggen inte finns kvar efter så många år?
– Så kan det absolut vara. Men vi kommer premiera varor som såldes relativt nyligen, kanske senaste året.

Om man inte vill bli kontaktad, hur funkar det?
– Man ska kunna tacka nej till den typen av kontakt. Men du behöver inte aktivit ha sagt att jag vill att varorna läggs ut igen.

Intresset av den nya tjänsten är stor, menar Wessman.
– Av våra undersökningar är det en stor andel av de som använder vår tjänst i dag som verkligen ser poängen med att sälja en vara direkt.     

Mer om: Sellpy
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pressad lönsamhet i modehandeln

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Synsam över 200 butiker i Sverige

Nyhetsbrev

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Arkiv

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Årets julklapp om Elon får välja

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.195