23948sdkhjf

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Tio-i-topplistan över de stadskärnor som utvecklades bäst 2018.

Hotell, kommersiell service, restauranger och kaféer håller liv i de svenska stadskärnorna medan sällanköpshandeln, och framför allt klädbutikerna, tappar. Branschrapporten Cityindex, som HUI Research och Fastighetsägarna ligger bakom, bekräftar att citykärnornas strukturomvandling fortsätter. 

Läs också: Convenience växer i betydelse

Trots att detaljhandeln har det motigt så växte omsättningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent förra året. Detta tack vare att andra verksamheter driver på utvecklingen. Turismen fortsätter att öka, vilket bidrar till att lyfta hotell- och restaurangnäringen. Hotellomsättningen i stadskärnorna steg under 2018 med 3,9 procent medan restaurang- och kafé-försäljningen i cityområdena växte med 1,3 procent. 

Den kommersiella servicen, som innefattar allt från frisörer, kemtvättar och skräddare till gym och lasergame, växte 2018 med 2,2 procent i de svenska stadskärnorna allt medan detaljhandelns negativa utveckling fortsätter. Om inte dagligvaruhandeln med sin ökning på 2,6 procent dämpat fallet så hade detaljhandelns tapp blivit betydligt större än 0,6 procent. Tuffast är det för kläd- och skobranschen som minskade med hela 2,9 procent. Totalt redovisar sällanköpshandeln ett minus på 1,9 procent.

– När handeln som besöksanledning tappar måste stadskärnorna skapa nya unika besöksanledningar för att attrahera besökare. För att lyckas med detta måste alla stadens aktörer med på tåget, allt från fastighetsägare, handlare och restaurangägare till politiker och tjänstemän, men också det lokala näringslivet, kommenterar Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle, Fastighetsägarna Stockholm.

Stadskärnorna andel av den svenska detaljhandeln uppgår nu till 15 procent. I pengar motsvarar det 117 miljarder kronor.

Stadskärnorna är också en viktig arbetsplats. Totalt 50 000 personer jobbar inom cityhandeln. Den största andelen, 36 procent, arbetar inom sällanköpsvaruhandeln medan 10 procent arbetar i dagligvaruhandeln.

Stadskärnorna som växte mest i omsättning 2018:

  1. Sandviken (11,4 procent)
  2. Kinna (5,6)
  3. Varberg (5,4)
  4. Höganäs (5,3)
  5. Svedala (5,3)
  6. Höör (4,2)
  7. Vallentuna (4,2)
  8. Nybro (4,1)
  9. Norrtälje (4,0)
  10. Ängeholm (3,9)

Stadskärnorna som växte mest bland de 15 största kommunerna:

  1. Gävle (2,4)
  2. Göteborg (1,7)
  3. Borås (1,6)
  4. Malmö (1,4)
  5. Lund (1,4)
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Säljer i MQ

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Cykelkraft i nya händer

Lyko till Femman

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Nyhetsbrev

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Arkiv

Loomis köper Nokas värdehantering

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Bose stänger sina svenska butiker

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Apoteket in i Doktor24

Lindex stärker Stockmann

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Optik- och urbutik lämnar orten efter drygt 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.156