23948sdkhjf

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Tio-i-topplistan över de stadskärnor som utvecklades bäst 2018.

Hotell, kommersiell service, restauranger och kaféer håller liv i de svenska stadskärnorna medan sällanköpshandeln, och framför allt klädbutikerna, tappar. Branschrapporten Cityindex, som HUI Research och Fastighetsägarna ligger bakom, bekräftar att citykärnornas strukturomvandling fortsätter. 

Läs också: 4 222 butiker borta på ett år – och allt fler butiker kedjeanslutna

Trots att detaljhandeln har det motigt så växte omsättningen i de svenska stadskärnorna med 0,4 procent förra året. Detta tack vare att andra verksamheter driver på utvecklingen. Turismen fortsätter att öka, vilket bidrar till att lyfta hotell- och restaurangnäringen. Hotellomsättningen i stadskärnorna steg under 2018 med 3,9 procent medan restaurang- och kafé-försäljningen i cityområdena växte med 1,3 procent. 

Den kommersiella servicen, som innefattar allt från frisörer, kemtvättar och skräddare till gym och lasergame, växte 2018 med 2,2 procent i de svenska stadskärnorna allt medan detaljhandelns negativa utveckling fortsätter. Om inte dagligvaruhandeln med sin ökning på 2,6 procent dämpat fallet så hade detaljhandelns tapp blivit betydligt större än 0,6 procent. Tuffast är det för kläd- och skobranschen som minskade med hela 2,9 procent. Totalt redovisar sällanköpshandeln ett minus på 1,9 procent.

– När handeln som besöksanledning tappar måste stadskärnorna skapa nya unika besöksanledningar för att attrahera besökare. För att lyckas med detta måste alla stadens aktörer med på tåget, allt från fastighetsägare, handlare och restaurangägare till politiker och tjänstemän, men också det lokala näringslivet, kommenterar Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle, Fastighetsägarna Stockholm.

Stadskärnorna andel av den svenska detaljhandeln uppgår nu till 15 procent. I pengar motsvarar det 117 miljarder kronor.

Stadskärnorna är också en viktig arbetsplats. Totalt 50 000 personer jobbar inom cityhandeln. Den största andelen, 36 procent, arbetar inom sällanköpsvaruhandeln medan 10 procent arbetar i dagligvaruhandeln.

Stadskärnorna som växte mest i omsättning 2018:

  1. Sandviken (11,4 procent)
  2. Kinna (5,6)
  3. Varberg (5,4)
  4. Höganäs (5,3)
  5. Svedala (5,3)
  6. Höör (4,2)
  7. Vallentuna (4,2)
  8. Nybro (4,1)
  9. Norrtälje (4,0)
  10. Ängeholm (3,9)

Stadskärnorna som växte mest bland de 15 största kommunerna:

  1. Gävle (2,4)
  2. Göteborg (1,7)
  3. Borås (1,6)
  4. Malmö (1,4)
  5. Lund (1,4)
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pressad lönsamhet i modehandeln

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Synsam över 200 butiker i Sverige

Nyhetsbrev

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Arkiv

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Årets julklapp om Elon får välja

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.132