23948sdkhjf

Engagemang slår läge när e-handeln växer

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Det finns stora möjligheter att få till nya e-handelsetableringar, även om de lokala logistikförutsättningarna inte är de bästa.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Det visar en ny rapport om e-handelns geografiska tillväxt i Sverige.

Det är inte bara e-handelsföretagen som koncentrerats till olika platser i landet. Även kunskapen om handelns digitalisering och beslutsfattarnas ambitioner är ojämnt fördelade.

Det öppnar möjligheter för de kommuner och regioner som saknar bra logistiklägen, men som kan kompensera med digitalt engagemang.

Det finns i dag en stark klustring av e-handelsverksamhet till storstadsområdena och till södra Sverige, men kommuner och lokala beslutsfattare har goda möjligheter att påverka e-handelns närvaro. Det är några av de viktigaste slutsatserna i rapporten ”E-handelns lokala nävaror”, som tagits fram av HUI Research på uppdrag av Handelsrådet och i samarbete med Svensk Digital Handel.

Läs också: Forskare: Anställningsbidrag kan ge etnisk inlåsning

”Samtidigt som digitaliseringen river ner en del gamla strukturer skapar den också nya möjligheter. De kommuner som attraherar e-handlare är oftast mycket skickliga på att omsätta denna insikt i praktiken”, heter det i rapporten.

Av rapporten framgår också att e-handeln står för 5 procent av arbetskraften och tio procent av omsättningen i detaljhandeln. Omsättningseffektiviteten per anställd är alltså betydligt högre, även om vinstnivån per anställd är mycket lägre i e-handeln.

Totalt sysselsätter e-handeln, mätt på detta sätt, cirka 14 200 personer. Storstadsregionerna Stockholms, Västra Götalands och Skåne län står för nästan 75 procent av dessa, 10 600 personer. Samtidigt sysselsätter butikshandeln i de tre storstadsregionerna bara 55 procent av den totala personalstyrkan. Sysselsättningen inom e-handeln är alltså i än högre grad koncentrerad till storstadslänen än sysselsättningen inom butikshandeln.

Rapportförfattarna har räknat fram ett e-sysselsättningsindex för varje län där Blekinge och Norrbotten hamnar lägst med 17 och Västra Götaland högst med 173. För riket som helhet är index satt till 100.

Läs också: Julas lager blir ännu större

Indexet visar att näringen är stark i storstadsregionerna, men även i Uppsala, och småländska Kalmar, Kronobergs och Jönköpings län. Den geografiska koncentrationen är stor även inom detaljghandels- och dagligvarukedjornas e-handelsverksamhet.

För att gå djupare tittar rapporten närmare på fyra orter som på olika sätt utmärker sig; Kalmar, Helsingborg, Borås och Eskilstuna.

I Kalmar finns till exempel ett starkt och livskraftigt e-handelskluster, trots att logistikförutsättningarna inte är de bästa.

– Vår ”USP är inte att vi är en logistikhubb – det är att vi har ett entreprenörsskapsdrivet förhållningssätt och är ett kunskapscentrum, säger Louise Östlund, vd för Kalmar Science Park, i rapporten.

Läs också: Panduro outsourcar logistiken

Rapporten lyfter fram fem faktorer för framgångsrika e-handelskluster:

  • Positiv syn på e-handeln som fenomen

  • Insikten om att goda logistiska förutsättningar inte räcker

  • Kommun, näringsliv och utbildning samverkar strategiskt

  • Prioriterad kompetensförsörjning

  • Mötesplatser och öppet klimat

Just kompetensförsörjningen är en av de stora utmaningarna för fortsatt expansion, heter det i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pressad lönsamhet i modehandeln

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Synsam över 200 butiker i Sverige

Nyhetsbrev

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Arkiv

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

Flygplatsbutik för Newbie

Årets julklapp om Elon får välja

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.155