23948sdkhjf

Engagemang slår läge när e-handeln växer

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Det finns stora möjligheter att få till nya e-handelsetableringar, även om de lokala logistikförutsättningarna inte är de bästa.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Det visar en ny rapport om e-handelns geografiska tillväxt i Sverige.

Det är inte bara e-handelsföretagen som koncentrerats till olika platser i landet. Även kunskapen om handelns digitalisering och beslutsfattarnas ambitioner är ojämnt fördelade.

Det öppnar möjligheter för de kommuner och regioner som saknar bra logistiklägen, men som kan kompensera med digitalt engagemang.

Det finns i dag en stark klustring av e-handelsverksamhet till storstadsområdena och till södra Sverige, men kommuner och lokala beslutsfattare har goda möjligheter att påverka e-handelns närvaro. Det är några av de viktigaste slutsatserna i rapporten ”E-handelns lokala nävaror”, som tagits fram av HUI Research på uppdrag av Handelsrådet och i samarbete med Svensk Digital Handel.

Läs också: Forskare: Anställningsbidrag kan ge etnisk inlåsning

”Samtidigt som digitaliseringen river ner en del gamla strukturer skapar den också nya möjligheter. De kommuner som attraherar e-handlare är oftast mycket skickliga på att omsätta denna insikt i praktiken”, heter det i rapporten.

Av rapporten framgår också att e-handeln står för 5 procent av arbetskraften och tio procent av omsättningen i detaljhandeln. Omsättningseffektiviteten per anställd är alltså betydligt högre, även om vinstnivån per anställd är mycket lägre i e-handeln.

Totalt sysselsätter e-handeln, mätt på detta sätt, cirka 14 200 personer. Storstadsregionerna Stockholms, Västra Götalands och Skåne län står för nästan 75 procent av dessa, 10 600 personer. Samtidigt sysselsätter butikshandeln i de tre storstadsregionerna bara 55 procent av den totala personalstyrkan. Sysselsättningen inom e-handeln är alltså i än högre grad koncentrerad till storstadslänen än sysselsättningen inom butikshandeln.

Rapportförfattarna har räknat fram ett e-sysselsättningsindex för varje län där Blekinge och Norrbotten hamnar lägst med 17 och Västra Götaland högst med 173. För riket som helhet är index satt till 100.

Läs också: Julas lager blir ännu större

Indexet visar att näringen är stark i storstadsregionerna, men även i Uppsala, och småländska Kalmar, Kronobergs och Jönköpings län. Den geografiska koncentrationen är stor även inom detaljghandels- och dagligvarukedjornas e-handelsverksamhet.

För att gå djupare tittar rapporten närmare på fyra orter som på olika sätt utmärker sig; Kalmar, Helsingborg, Borås och Eskilstuna.

I Kalmar finns till exempel ett starkt och livskraftigt e-handelskluster, trots att logistikförutsättningarna inte är de bästa.

– Vår ”USP är inte att vi är en logistikhubb – det är att vi har ett entreprenörsskapsdrivet förhållningssätt och är ett kunskapscentrum, säger Louise Östlund, vd för Kalmar Science Park, i rapporten.

Läs också: Panduro outsourcar logistiken

Rapporten lyfter fram fem faktorer för framgångsrika e-handelskluster:

  • Positiv syn på e-handeln som fenomen

  • Insikten om att goda logistiska förutsättningar inte räcker

  • Kommun, näringsliv och utbildning samverkar strategiskt

  • Prioriterad kompetensförsörjning

  • Mötesplatser och öppet klimat

Just kompetensförsörjningen är en av de stora utmaningarna för fortsatt expansion, heter det i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Nyhetsbrev

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Arkiv

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Han förenar tre kedjor i en butik

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Nu separeras RNB

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

Normal till Stockholms city

1

Cdon med nytt utseende

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.266