23948sdkhjf

Kundens motiv syns i datan

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Den som genomsöker marknaden av databaserade mjukvarulösningar som arbetar med kundkommunikation ramlar garanterat över uttrycket CRM – customer relationship management. Johan Bäckarlin är vd och grundare av mjukvaruföretaget och CRM-experten Voyado. Han anser att handeln generellt är dålig på att utveckla och hantera strategier för kundlojalitet.

– Många handlare saknar systemstöd, resurser, genomarbetade strategier eller möjligheten att åskådliggöra data. Även om det finns en lätthanterlig CRM-plattform är det viktigt att arbeta med innehållet kontinuerligt för att förbättra relationen till kunderna. Framgång bygger på idéer, visioner och förmågan att skapa unicitet. Det är människan som är drivkraften bakom det.

CRM, förklarar Johan Bäckarlin, är företagets strategi för arbetet med kunddialogen före, under och efter köpet. Ju mer relevant information företaget har om sina kunder, desto mer relevanta erbjudanden har man möjlighet att skapa.

Med Voyados egenutvecklade modulbaserade CRM-lösning, som är anpassad för både små och stora verksamheter, bestämmer handlaren själv vad och hur mycket data som ska samlas in och hur den ska analyseras. Insamlingen görs på en rad olika plattformar, fysiskt och digitalt. Rena e-handlare uppges vara bättre på att hantera sin kunddata eftersom de bara jobbar i en kanal. Handlare som arbetar i omnikanala landskap måste hålla koll på fler beröringspunkter.

– Ett bra systemstöd räcker inte. Handlaren måste också ha idéer och visioner. Hur ska kunden vårdas så att hen är nöjd med köpet och återkommer? Det viktigaste är att förstå kundernas drivkrafter bakom köpet och leverera erbjudanden som gör att de kommer tillbaka.

I samarbetet med handeln ser Voyado att CRM i grunden handlar om kärleken till varumärket. Men kärlek kan definieras på många sätt och istället för kundklubbar och bonushysteri tycker Voyado att handeln måste bli bättre på ökade kundupplevelser.

– Några kronors rabatt om man handlar en sällanköpsvara gör varken från eller till för många. Däremot kan specifika kundupplevelser göra att man gärna återkommer. Särskilt vid dyrare köp vill man gärna veta vad det finns för garantier, säger Johan Bäckarlin som har flera exempel på mervärden som gör så att kunderna stannar.

Kundklubbsmedlemmar som köper tekniska produkter på Netonnet får tillgång till alla manualer online. Nudie lagar alla jeans gratis plaggets livslängd ut. Och på Kjell & Co sparas kundklubbsmedlemmarnas alla kvitton digitalt.

– På något sätt indikerar CRM även någon slags tillbakagång till den gamla typen av butiks med handlaren som kände alla sina stamkunder. Det blev kanalen till nya konsumentströmmar. Det är smart att titta på hur andra gör. Man måste inte uppfinna hjulet om och om igen, fastslår Johan Bäckerlin.

Så kommer du igång:

  1. Använd kunddatan. Resan till personalisering börjar med att du skapar dig en förståelse för vem din är och hur hen beter sig.
  2. Segmentera kunderna. Utnyttja de insikter ni har identifierat, skapa mönster och börja segmentera era kunder.
  3. Skapa kundresor. Kundresor guidar kunderna genom hela köpprocessen och förfinar kundupplevelsen. Tänk på att varje kundsegment kräver en unik kundresa.
  4. Var din egen kund för en dag. Följ en av era uppsatta kundresor från början till slut och identifiera möjliga problem
Mer om: CRM | kundlojalitet | Voyado
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Apotek tilldelas franchisepris

Daymaker i konkurs

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

Skobranschen i upprop: ”Värsta tappet i mannaminne”

”En hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Nyhetsbrev

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Arkiv

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Newhouse i rekonstruktion

Modeföretaget som driver 14 butiker har hamnat i likviditetsbrist till följd av coronapandemin.

Plantagen öppnar tidigare – Byggmax kör hem till riskgrupper

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

MQ korttidspermitterar och skjuter upp investeringar

Netonnet drar upp leveranstempot

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

Jysk byter läge i handelsområdet

VRG blåser av konkursen – förhandlar om finansiering

Befintlig aktieägare ska rädda bolaget. Nu fortsätter rekonstruktionen.

Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

Beijer släpper corona-guide

På nytt jobb
Tidigare Sverigechef för H&M till Pandora

Lämnar H&M-sfären för chefsjobb hos den danska smyckesverksamheten.

Flash och Dea Axelssons i konkurs: "Försäljningen nästan utraderad"

RNB:s vd: "Coronapandemin fick allt att tippa över"

VRG vill att tingsrätten avvaktar om konkursbeslut

Bolaget inte längre på obestånd då finansiering ska finnas.

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Paradiset i konkurs

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

XXL permitterar 1000 i Norge

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

1

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Lindex korttidspermitterar

Ny CMO på Paulig

Så mycket har Gekås tappat

Ytterligare 125 miljarder i lån och lånegarantier

Gateau säger upp 85 provanställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.141