23948sdkhjf

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tillväxt med lägre marginaler för e-modehandlaren.

Nellys nettoomsättning för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 330 miljoner kronor (309) vilket var en ökning med 7 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Läs också: Här är detaljerna om Nellys nya lager

Röreselseresultatet, före av- och nedskrivningar, minskade dock rejält från 24 miljoner till 5 miljoner. Det framgår av modebolaget Qliro groups delårsrapport. Marknadsföringskostnaderna ökade med 5 miljoner kronor under kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att resultatet påverkades negativt av kostnader för avgående finanschef samt för en uppgörelse med Postnord.

Tidigare i oktober blev det klart att e-handelsbolaget flyttar lagret från Falkenberg till Borås under 2021. Därtill aviserade vd Anna Ullman Sersé att hon sagt upp sig.

I rapporten skriver bolaget att ”returgraden har stabiliserats under de senaste kvartalen och Nelly har dragit nytta av att ha digitaliserat processen. Kunder kan nu enklare hantera returer och köpa ersättningsvaror, och bolaget får därigenom snabbare tillbaka varor till försäljning”.

Läs också: Nellys vd kliver av

Nellys finansiella mål är att uppnå en organisk tillväxt i nettoomsättningen över 10 procent per år med en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar över 6 procent per år.

Genomsnittlig kundkorg låg under tredje kvartalet på 772 kronor jämfört med 735 kronor för motsvarande kvartal i fjol.

Bolaget planerar att börsnotera kreditmarknadsbolaget Qliro under första halvåret nästa år och efter notering av Qliro kommer koncernen att fokusera på e-handel genom Nelly och CDON, heter det i rapporten.

Mer om:Nelly |Qliro Group
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pressad lönsamhet i modehandeln

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Synsam över 200 butiker i Sverige

Nyhetsbrev

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Arkiv

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Årets julklapp om Elon får välja

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.252