23948sdkhjf

Svensken som blir vd för Under Armour

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Sportmodejätten Under Armour grundades 1996 av den amerikanska fotbollsspelaren Kevin Plank och omsatte förra året 5,2 miljarder amerikanska dollar.

Läs också: Under Armour bekräftar federal utredning

Nu väljer Kevin Plank att lämna vd-posten och har utsett en svensk till sin efterträdare. Patrik Frisk, 56 år, tar över som vd den 1 januari 2020.

– Jag gick till Under Armour för att bli del av ett ikoniskt varumärke som visat på idrottens styrka och rätt hanterat har oändliga möjligheter. I dag är jag ännu mer övertygad om detta. De möjligheter som ligger framför oss är otroliga. Jag är hedrad över att leda det här fantastiska varumärket mot dess fulla potential, säger Patrik Frisk i ett offentligt uttalande.

Patrik Frisk har som COO rapporterat direkt till Kevin Plank. Det kommer han även att göra efter årsskiftet då Plank tar rollerna som bolagets exekutiva styrelseordförande och varumärkeschef.

Kevin Plank är säker på att Patrik Frisk, som rekryterades från skokedjan Aldo Group 2017, är rätt person att ta över vd-uppdraget och ser fram emot att fortsätta jobba tillsammans ”för att göra Under Armour till världens bästa sportmärke”.

– Patrik har med sin branscherfarenhet, sitt raka ledarskap och som förkämpe för vårt varumärke och vår kultur bevisat att han är unikt positionerad för att smart kapitalisera på de möjligheter som ligger framför oss, kommenterar Kevin Plank.

Den amerikanska sportjätten öppnade så sent som i september sin första nordiska butik, i form av en yta på 205 kvadratmeter i Mall of Scandinavia i Solna. 

Mer om: Under Armour
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pressad lönsamhet i modehandeln

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Nyhetsbrev

Synsam över 200 butiker i Sverige

Arkiv

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

Flygplatsbutik för Newbie

Årets julklapp om Elon får välja

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.139