23948sdkhjf

Var tredje butik Halloweenkampanjar

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Drygt 3 av 10 handlare inom sällanköps- och e-handeln planerar någon form av Halloweenkampanj. Det visar Svenska Handels Halloweenrapport, som branschorganisationen gjort tillsammans med analysföretaget Nielsen.

Läs också: Minussiffror i modehandeln även i oktober

Inom dagligvaruhandeln är högtiden ännu populärare. Där planerar 41 procent av handlarna kampanjer.

Allra populärast är högtiden bland de unga där 8 av 10 planerar att uppmärksamma Halloween. Framförallt ökar försäljningen av godis, ljus, pumpor och maskeradkläder.

– För mer nischade butiker som exempelvis säljer maskeradkläder kan Halloween rent av vara årets viktigaste försäljningsperiod, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Svensk Handels undersökning inför Halloween visar att varannan svensk kommer att uppmärksamma högtiden. Den genomsnittliga svenska Halloweenfiraren lägger nära 300 kronor på högtiden. Sammanlagt beräknas svenskarna handla Halloweenprodukter för strax över en miljard kronor.

Läs också: Ny förhandlingschef på Svensk Handel

– Halloweenfirandet har blivit en tradition i allt fler svenska hem. För många butiker är Halloween ett bra tillfälle att göra kampanjer som kan locka fler kunder till butiken, säger Johan Davidson.

Även om många svenskar uppmärksammar Halloween ligger vi fortfarande en bra bit efter USA. Där planerar två av tre att fira Halloween och i genomsnitt lägger de 850 kronor på Halloweenrelaterade produkter.

– Halloween har under de senaste åren infallit på vardagar i början av veckan. Sannolikt passar många på att köpa Halloweenvaror helgen innan högtiden infaller. Under höstlovsveckan åker dessutom en del familjer utomlands vilket påverkar försäljningen i dagligvaruhandeln negativt, säger Johan Davidson.

Varor som sålde mer under Halloween-veckan samt veckan innan jämfört med en snittvecka under 2018 var bland annat ljus och batterier. Chokladkonfektyr sålde också bättre under Halloween i jämförelse med en snittvecka 2018. Även försäljningen av läppstift/glans samt färsk fisk och skaldjur ökade.

Halloween firas den 31 oktober varje år.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Nyhetsbrev

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Arkiv

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Så sålde Clas Ohlson

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Kökstillverkare öppnar nytt

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Färre konkurser i november

1

Leksaksjätte tappar kedjeledare

Kedjeledaren för Lekextra, Ringo och Kozmos lämnar posten.

På nytt jobb
Gant får ny vd

Varner startar ny nordisk modekedja

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Bryggerijätte och anrik skivbutik ska rädda Stockholms livescen

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.153