23948sdkhjf

E-handelsjätten pressas av ökade leveranskostnader

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ännu högre kostnader för paketleveranserna väntas.

Den amerikanska näthandelsjätten Amazon redovisar ett resultat per aktie på 4:23 dollar för det tredje kvartalet 2019. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 4:59 dollar per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos.

Läs också: Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Försäljningen var på 70 miljarder dollar. Väntat var en försäljning på 68,7 miljarder dollar, enligt Bloombergs prognossammanställning.

Amazonaktien sjönk i den amerikanska efterhandeln på torsdagen med 5,8 procent till 1 660:50 dollar.

Amazons totala kostnader för paketleveranser ökade i det tredje kvartalet till 9,61 miljarder dollar, cirka 93 miljarder kronor. Det kan jämföras med leveranskostnaderna motsvarande kvartal i fjol, som var 6,57 miljarder dollar. Det konstaterar Reuters efter e-handelsgigantens kvartalsrapport på torsdagskvällen.

Ännu högre leveranskostnader väntas dock för det fjärde kvartalet, som innefattar julhandeln. Amazons relativt nya erbjudande till sina Primekunder, med leverans dagen efter beställning, innebär ytterligare kostnadsökningar. Endagsleveranserna specifikt väntas kosta 1,5 miljarer dollar extra under kvartalet, uppgav Amazons finanschef Brian Olsavsky vid en telefonkonferens efter rapporten.

Läs också: Jättarna slåss med generösa hemleveranser

Budföretag som till exempel UPS tar mer betalt för snabbare leveranser, men detta är bara en av komponenterna i Amazons kostnadsökningar. En annan är uteblivna leveransintäkter, enligt Brian Olsavsky.

"Nu när det är gratis, betalar folk inte för att få sin produkt på en dag. Tidigare var man tvungen att betala extra avgifter för att få leveransen inom en dag", sade han.

Amazon, som levererar omkring 10 miljarder paket om året, väntas under fjärde kvartalet ha volymer som är 50-60 procent högre jämfört med årets andra kvartal. Logistikexperten Cathy Morrow Roberson, grundare av Logistics Trends & Insights, uppger för Reuters att Amazons leveranskostnader för det fjärde kvartalet därmed också väntas stiga märkbart.

Bolagets totala kostnader för leveranser "kommer lätt att passera 10 miljarder dollar, kanske närma sig 11 miljarder dollar", sade Cathy Morrow Roberson till Reuters. Detta väntas även slå igenom på sista raden i Amazons nästa rapport, tror Bairds analytiker Colin Sebastian.

"Signifikanta investeringar kopplade till utrullningen av endagsleveranser kommer att pressa vinsten i fjärde kvartalet", skriver analytikern i en kommentar efter Amazons rapport.

Det amerikanska näthandelsbolaget spådde i rapporten att försäljningen i fjärde kvartalet kommer att landa i intervallet 80,0-86,5 miljarder dollar. Väntat på förhand var en försäljning på 87,2 miljarder dollar. 

Mer om: Amazon
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Nyhetsbrev

Kedjorna som är bäst på mersälj

Arkiv

Apotea bästa nätbutik – igen

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.151