23948sdkhjf

E-handelsjätten pressas av ökade leveranskostnader

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ännu högre kostnader för paketleveranserna väntas.

Den amerikanska näthandelsjätten Amazon redovisar ett resultat per aktie på 4:23 dollar för det tredje kvartalet 2019. Analytikernas förväntningar var ett resultat på 4:59 dollar per aktie, enligt Bloomberg News snittprognos.

Läs också: Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Försäljningen var på 70 miljarder dollar. Väntat var en försäljning på 68,7 miljarder dollar, enligt Bloombergs prognossammanställning.

Amazonaktien sjönk i den amerikanska efterhandeln på torsdagen med 5,8 procent till 1 660:50 dollar.

Amazons totala kostnader för paketleveranser ökade i det tredje kvartalet till 9,61 miljarder dollar, cirka 93 miljarder kronor. Det kan jämföras med leveranskostnaderna motsvarande kvartal i fjol, som var 6,57 miljarder dollar. Det konstaterar Reuters efter e-handelsgigantens kvartalsrapport på torsdagskvällen.

Ännu högre leveranskostnader väntas dock för det fjärde kvartalet, som innefattar julhandeln. Amazons relativt nya erbjudande till sina Primekunder, med leverans dagen efter beställning, innebär ytterligare kostnadsökningar. Endagsleveranserna specifikt väntas kosta 1,5 miljarer dollar extra under kvartalet, uppgav Amazons finanschef Brian Olsavsky vid en telefonkonferens efter rapporten.

Läs också: 125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Budföretag som till exempel UPS tar mer betalt för snabbare leveranser, men detta är bara en av komponenterna i Amazons kostnadsökningar. En annan är uteblivna leveransintäkter, enligt Brian Olsavsky.

"Nu när det är gratis, betalar folk inte för att få sin produkt på en dag. Tidigare var man tvungen att betala extra avgifter för att få leveransen inom en dag", sade han.

Amazon, som levererar omkring 10 miljarder paket om året, väntas under fjärde kvartalet ha volymer som är 50-60 procent högre jämfört med årets andra kvartal. Logistikexperten Cathy Morrow Roberson, grundare av Logistics Trends & Insights, uppger för Reuters att Amazons leveranskostnader för det fjärde kvartalet därmed också väntas stiga märkbart.

Bolagets totala kostnader för leveranser "kommer lätt att passera 10 miljarder dollar, kanske närma sig 11 miljarder dollar", sade Cathy Morrow Roberson till Reuters. Detta väntas även slå igenom på sista raden i Amazons nästa rapport, tror Bairds analytiker Colin Sebastian.

"Signifikanta investeringar kopplade till utrullningen av endagsleveranser kommer att pressa vinsten i fjärde kvartalet", skriver analytikern i en kommentar efter Amazons rapport.

Det amerikanska näthandelsbolaget spådde i rapporten att försäljningen i fjärde kvartalet kommer att landa i intervallet 80,0-86,5 miljarder dollar. Väntat på förhand var en försäljning på 87,2 miljarder dollar. 

Mer om: Amazon
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Arkiv

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.11