23948sdkhjf

Akademibokhandelns vd gläds åt positiv trend

| Av Nyhetsbyrån Direkt/Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Industrigruppen Volati, som sedan 2017 äger Akademibokhandeln, redovisar ett ebita-resultat på 153 miljoner kronor för det tredje kvartalet (123). Tidigare meddelat resultat var 145 miljoner kronor. Det framgår av delårsrapporten som släpptes på torsdagen.

Läs också: Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Nettoomsättningen anges till 1.711 miljoner kronor (1.470), en tillväxt på 16 procent. Ackumulerat, januari-september, var tillväxten 18 procent.

Akademibokhandeln, som är ett eget affärsområde, fortsatte sin positiva trend under tredje kvartalet. Både försäljning och resultat förbättrades jämfört med samma period föregående år. I Volatis delårsrapport konstateras att ”affärsområdet under kvartalet haft en god efterfrågan i kärnsortimentet och en stark utveckling i den del av sortimentet som inte är böcker. Detta tillsammans med ett fortsatt fokus på kostnader och marginaler har påverkat lönsamheten positivt”.

Även e-handelskanalen Bokus har fortsatt trenden från andra kvartalet. Försäljningsvolymen har ökat samtidigt som marginalerna förbättrats.

– Så härligt att få visa positiva resultat när alla på företaget tillsammans har kämpat så hårt för att göra skillnad, kommenterar Akademibokhandelns vd Maria Edsman på Linkedin.

Affärsområde Handel har under hela året utmanats av den svagare kronan eftersom de flesta av bolagen importerar sina produkter. Volati är ändå mycket nöjda med hur väl affärsområdet har kunnat möta utmaningen genom att arbeta med såväl kostnader som prisjusteringar. Efterfrågan för affärsområdets produkter har varit fortsatt god under kvartalet.

"Som jag nämnde inledningsvis har verksamheten utvecklats väl under det tredje kvartalet och vi har fortsatt en god finansiell ställning. Nettoskuldsättningen i förhållande till ebitda uppgick till 2,2 gånger vid kvartalets utgång, vilket är väl inom vårt mål om en nettoskuld på max 3 gånger ebitda. Det är också viktigt att komma ihåg att det fjärde kvartalet normalt är Volatis säsongsmässigt starkaste kvartal sett till resultat och kassaflöde. Vi har med andra ord ett gott finansiellt utrymme att genomföra ytterligare förvärv när rätt möjligheter dyker upp, skriver Volatis vd Mårten Andersson i rapporten.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.134