23948sdkhjf

Elon gör om butikerna – vill bredda målgruppen

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Nya butikskonceptet har ökat omsättningen i pilotbutikerna.

Elon är mer än vitvaror. Det är budskapet när kedjan nu rullar ut både nytt butikskoncept och formspråk.

Läs också: Elon först med Trisslotter i sällanköpshandeln

Samtliga 320 svenska Elonbutiker ska omprofileras på utsidan, ett arbete som påbörjats och beräknas bli klart under 2020. Insidan kommer senare. Hittills har det nya butikskonceptet, där man jobbar med olika rum, testats i tre pilotbutiker i Gällivare, Arninge och Nyköping. Utfallet har varit mycket positiv.

– Omsättningen har ökat med i snitt 30 procent och medfört en föryngring av kunderna, säger Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig.

Det har också varit huvudsyftet med transformeringen; att genom att bredda sortimentet föryngra och bredda kundkretsen.

– Vi har sett över målgruppen och den är för åldersstigen. Vi behöver få in kunderna i butikerna tidigare. Våra kunder kommer tillbaka, men de behöver komma oftare, förklarar Waldmark.

Läs också: Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

Det nya omnikanalkonceptet innebär att alla varor inte finns i varje butik, men kan beställas från lager i närheten. Som ett led i samma satsning lanseras snart även en ny webbplats. Om tidsplanen håller sker det runt årsskiftet.

Arbetet för att bredda sortimentet syns bland annat i samarbetet med Electragruppen, som äger Audio Video-kedjan. Det har fött ett nytt varumärke, Elon ljud & bild. I Täby har redan den första Audio Video-butiken skyltats om. Enligt Camilla Waldmark har samgåendet fungerat väl tack vare gemensamma handlarråd. Likt Ica styrs bolaget centralt, men med engagemanget från lokala entreprenörer som driver butikerna.

Utöver samarbetet med Electragruppen jobbar Elon även med att utveckla och utöka antalet egna varumärken. Elvita är varumärket inom belysning och Canvac inom luftvård. Köket Bäcklunda blev en felsatsning och ska ersättas med ett annat eget varumärke.  

Totalt jobbar Elon nu med 198 olika varumärken.

– Det visar att Elon är mer än bara vitvaror, sammanfattar Camilla Waldmark.

Mer om: Elon
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Anrik herrekipering i konkurs

Clas Ohlson fixar i mobilen

Life tar över konkursad konkurrents butiker – siktar på att öppna inom ett par veckor

Detaljhandelskedjan tar över knappt hälften av Holland & Barretts butiker.

XL-Bygg och Bolist går ihop – blir störst

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

Bilhandeln flyttar online

Nyhetsbrev

H&M har inlett dialog om permitteringar

Arkiv

Ikeas moderbolag förvärvar AI-företag – lanserar ny app

Postnord: Jätteökning av hemleveranser

Lämnar Bolist och går till Woody

Systembolaget till ny stadskärna

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Stark mars för Electra – elektronikförsäljningen ökar mest

Ikea ställer om viss produktion för att parera försäljnings- och ordernedgång

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Teknikmagasinet önskar permittera även i svenska butiker

XXL tar in kapital

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Akademibokhandeln korttidspermitterar och stänger butik

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Uppmaning: Nyttja hyresstödet så snabbt som möjligt

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Walmart tar tempen på sina anställda

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

ÖoB justerar öppettider – gör som dagligvaruhandeln

Bilhall blir trädgårdsbutik

Daymaker i konkurs

1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Primark vägrar betala lockdown-hyra

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Berlins i konkurs

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125