23948sdkhjf

Elon gör om butikerna – vill bredda målgruppen

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Nya butikskonceptet har ökat omsättningen i pilotbutikerna.

Elon är mer än vitvaror. Det är budskapet när kedjan nu rullar ut både nytt butikskoncept och formspråk.

Läs också: Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

Samtliga 320 svenska Elonbutiker ska omprofileras på utsidan, ett arbete som påbörjats och beräknas bli klart under 2020. Insidan kommer senare. Hittills har det nya butikskonceptet, där man jobbar med olika rum, testats i tre pilotbutiker i Gällivare, Arninge och Nyköping. Utfallet har varit mycket positiv.

– Omsättningen har ökat med i snitt 30 procent och medfört en föryngring av kunderna, säger Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig.

Det har också varit huvudsyftet med transformeringen; att genom att bredda sortimentet föryngra och bredda kundkretsen.

– Vi har sett över målgruppen och den är för åldersstigen. Vi behöver få in kunderna i butikerna tidigare. Våra kunder kommer tillbaka, men de behöver komma oftare, förklarar Waldmark.

Läs också: Utvidgat samarbete ska stärka hemelektronik- och vitvarukedjan

Det nya omnikanalkonceptet innebär att alla varor inte finns i varje butik, men kan beställas från lager i närheten. Som ett led i samma satsning lanseras snart även en ny webbplats. Om tidsplanen håller sker det runt årsskiftet.

Arbetet för att bredda sortimentet syns bland annat i samarbetet med Electragruppen, som äger Audio Video-kedjan. Det har fött ett nytt varumärke, Elon ljud & bild. I Täby har redan den första Audio Video-butiken skyltats om. Enligt Camilla Waldmark har samgåendet fungerat väl tack vare gemensamma handlarråd. Likt Ica styrs bolaget centralt, men med engagemanget från lokala entreprenörer som driver butikerna.

Utöver samarbetet med Electragruppen jobbar Elon även med att utveckla och utöka antalet egna varumärken. Elvita är varumärket inom belysning och Canvac inom luftvård. Köket Bäcklunda blev en felsatsning och ska ersättas med ett annat eget varumärke.  

Totalt jobbar Elon nu med 198 olika varumärken.

– Det visar att Elon är mer än bara vitvaror, sammanfattar Camilla Waldmark.

Mer om: Elon
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Nyhetsbrev

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Arkiv

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Kökstillverkare öppnar nytt

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Bryggerijätte och anrik skivbutik ska rädda Stockholms livescen

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.151