23948sdkhjf

Jättarna slåss med generösa hemleveranser

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Amazon och Walmart bjuder över varandra för att vinna e-handelskunderna.

Matkriget mellan de amerikanska jättarna Walmart och Amazon förs på många olika fronter. E-handelns hemleveranser är en av dem. Walmart håller sedan ett par månader på att rulla ut ett program där medlemskap ger billigare leveranser. Nu svarar Amazon med att göra matleveranserna helt avgiftsfria för sina Prime-kunder.

Läs också: Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Walmart har till sin snabbt växande e-handel lagt ett medlemsprogram kallat Delivery Unlimited. Medlemskapet ger kunderna möjlighet att betala antingen 98 dollar per år eller 12,95 dollar i månaden för ett obegränsat antal beställningar. Icke medlemmar kan fortfarande betala en avgift per leverans. 

De första pilottesten startade tidigare i år i Houston, Miami, Salt Lake City och Tampa. De blev så lyckade att Walmart i september meddelade att Delivery Unlimited-programmet ska rullas ut brett över hela landet. Vid årets slut ska tjänsten finnas i mer än 1 600 butiker och täcka över 50 procent av USA.

– Matleveranser tar bekvämligheten till en ny nivå och våra kunder älskar det. Med Delivery Unlimited skapar vi ett värde för kunderna som sparar dem både tid och pengar, säger Janey Whiteside, chief customer officer hos Walmart.

Värsta konkurrenten Amazon sitter förstås inte still i båten. E-handelsjätten meddelar nu att matleveranstjänsten kommer att bli helt avgiftsfri för amerikanska Amazon Prime-medlemmar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Läs också: Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Dessutom ska alla beställningar som rör mat integreras i en och samma samma portal. Portalen kommer att ha en- och tvåtimmarsfönster och inkludera beställningar från olika delar av bolaget som Amazon Fresh, Whole Foods Market och får man förmoda den nya fysiska matkedja som Amazon väntas lansera innan årsskiftet.

– Jag tror att det här kommer att bli en ”game changer” som kommer att växa till en av de mest uppskattade förmånerna med Prime, säger Stephenie Landry, vice president för matleveranser, i en kommentar.

Amazon har också infört endagsleveranser för sina lojala Prime-kunder i ett försök att utmanövrera rivaler som Walmart som har två dagars leveranstid. Den satsningen har gjort att leveranskostnaderna ökat kraftigt, vilket påverkat e-handelsjättens resultat negativt.

Mer om: Amazon | Walmart
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

Nyhetsbrev

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Arkiv

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Fördubblad e-handel under andra kvartalet.

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.126