23948sdkhjf

Jättarna slåss med generösa hemleveranser

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Amazon och Walmart bjuder över varandra för att vinna e-handelskunderna.

Matkriget mellan de amerikanska jättarna Walmart och Amazon förs på många olika fronter. E-handelns hemleveranser är en av dem. Walmart håller sedan ett par månader på att rulla ut ett program där medlemskap ger billigare leveranser. Nu svarar Amazon med att göra matleveranserna helt avgiftsfria för sina Prime-kunder.

Läs också: Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Walmart har till sin snabbt växande e-handel lagt ett medlemsprogram kallat Delivery Unlimited. Medlemskapet ger kunderna möjlighet att betala antingen 98 dollar per år eller 12,95 dollar i månaden för ett obegränsat antal beställningar. Icke medlemmar kan fortfarande betala en avgift per leverans. 

De första pilottesten startade tidigare i år i Houston, Miami, Salt Lake City och Tampa. De blev så lyckade att Walmart i september meddelade att Delivery Unlimited-programmet ska rullas ut brett över hela landet. Vid årets slut ska tjänsten finnas i mer än 1 600 butiker och täcka över 50 procent av USA.

– Matleveranser tar bekvämligheten till en ny nivå och våra kunder älskar det. Med Delivery Unlimited skapar vi ett värde för kunderna som sparar dem både tid och pengar, säger Janey Whiteside, chief customer officer hos Walmart.

Värsta konkurrenten Amazon sitter förstås inte still i båten. E-handelsjätten meddelar nu att matleveranstjänsten kommer att bli helt avgiftsfri för amerikanska Amazon Prime-medlemmar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Läs också: Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Dessutom ska alla beställningar som rör mat integreras i en och samma samma portal. Portalen kommer att ha en- och tvåtimmarsfönster och inkludera beställningar från olika delar av bolaget som Amazon Fresh, Whole Foods Market och får man förmoda den nya fysiska matkedja som Amazon väntas lansera innan årsskiftet.

– Jag tror att det här kommer att bli en ”game changer” som kommer att växa till en av de mest uppskattade förmånerna med Prime, säger Stephenie Landry, vice president för matleveranser, i en kommentar.

Amazon har också infört endagsleveranser för sina lojala Prime-kunder i ett försök att utmanövrera rivaler som Walmart som har två dagars leveranstid. Den satsningen har gjort att leveranskostnaderna ökat kraftigt, vilket påverkat e-handelsjättens resultat negativt.

Mer om: Amazon | Walmart
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Nyhetsbrev

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Arkiv

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125