23948sdkhjf

Jättarna slåss med generösa hemleveranser

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Amazon och Walmart bjuder över varandra för att vinna e-handelskunderna.

Matkriget mellan de amerikanska jättarna Walmart och Amazon förs på många olika fronter. E-handelns hemleveranser är en av dem. Walmart håller sedan ett par månader på att rulla ut ett program där medlemskap ger billigare leveranser. Nu svarar Amazon med att göra matleveranserna helt avgiftsfria för sina Prime-kunder.

Läs också: Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Walmart har till sin snabbt växande e-handel lagt ett medlemsprogram kallat Delivery Unlimited. Medlemskapet ger kunderna möjlighet att betala antingen 98 dollar per år eller 12,95 dollar i månaden för ett obegränsat antal beställningar. Icke medlemmar kan fortfarande betala en avgift per leverans. 

De första pilottesten startade tidigare i år i Houston, Miami, Salt Lake City och Tampa. De blev så lyckade att Walmart i september meddelade att Delivery Unlimited-programmet ska rullas ut brett över hela landet. Vid årets slut ska tjänsten finnas i mer än 1 600 butiker och täcka över 50 procent av USA.

– Matleveranser tar bekvämligheten till en ny nivå och våra kunder älskar det. Med Delivery Unlimited skapar vi ett värde för kunderna som sparar dem både tid och pengar, säger Janey Whiteside, chief customer officer hos Walmart.

Värsta konkurrenten Amazon sitter förstås inte still i båten. E-handelsjätten meddelar nu att matleveranstjänsten kommer att bli helt avgiftsfri för amerikanska Amazon Prime-medlemmar, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Läs också: Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Dessutom ska alla beställningar som rör mat integreras i en och samma samma portal. Portalen kommer att ha en- och tvåtimmarsfönster och inkludera beställningar från olika delar av bolaget som Amazon Fresh, Whole Foods Market och får man förmoda den nya fysiska matkedja som Amazon väntas lansera innan årsskiftet.

– Jag tror att det här kommer att bli en ”game changer” som kommer att växa till en av de mest uppskattade förmånerna med Prime, säger Stephenie Landry, vice president för matleveranser, i en kommentar.

Amazon har också infört endagsleveranser för sina lojala Prime-kunder i ett försök att utmanövrera rivaler som Walmart som har två dagars leveranstid. Den satsningen har gjort att leveranskostnaderna ökat kraftigt, vilket påverkat e-handelsjättens resultat negativt.

Läs mer om: Amazon | Walmart
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Ljusning för Intersport – framgångsrik rekonstruktion i sikte

Minst tio butiker ska stängas, men totalt färre butiksstängningar än befarat.

Hushållens konsumtion sjönk i juni

På nytt jobb
Går till Svenska Handelsfastigheter

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

Här stänger modekedjan

Nyhetsbrev

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Arkiv

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Jollyroom plockar in kapital

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Makeup Mekka till Sverige

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Premiär för Butterick's i köpcentrum

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.156