23948sdkhjf

Nätkunden vill komma så nära varan som möjligt

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

E-handelskunderna vill i högre utsträckning kunna klämma och känna på produkterna. Om inte bokstavligt så i alla fall bildligt. Starkast är önskemålet när det gäller hemelektronik och möbler. Det framgår av Resurs Banks nordiska konsumentundersökning som senare i vår ska resultera i rapporten Strategier för en lojalitetsskapande kundresa.

Nischbanken har via Sifo ställt frågor om vad som bidrar till en positiv köpupplevelse och 54 procent av de nordiska konsumenterna önskar mer av upplevelsen att ”klämma och känna” i anslutning till e-handelsköp. Längtan är starkast i möbel- och heminredningsbranschen, men konsumenternas önskemål att e-handlare exponerar produkter på ett sätt där man får känslan av att komma nära ligger på över 50 procent, oavsett bransch. 

– Särskilt kvinnor i åldersgruppen 18-29 år vill få närkontakt med produkterna, men önskemålet finns tydligt i alla kundsegment. För handlaren innebär det att ge kunden en upplevelse som liknar den man ofta får i fysiska butiker. Att differentiera sig på detta sätt bidrar till en positiv köpupplevelse och kan leda till fler återkommande kunder, säger Anette Konar Riple, CMO, Resurs Bank.

Begreppet ”klämma och känna” kan rent konkret handla om att genom filmklipp eller närbilder ge en upplevelse av närkontakt med varor, på en nivå som liknar det man upplever i fysiska butiker. Det handlar också om att vässa sin omni-strategi. 

Sifo-undersökningen visar också att det generellt finns mycket att göra för att e-handelskunderna ska få en mer inspirerande köpupplevelse. Önskemålet finns i alla branscher, men är särskilt tydligt inom möbelbranschen där 47 procent önskar sig en mer inspirerande köpupplevelse.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nyhetsbrev

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.116