23948sdkhjf

Nätkunden vill komma så nära varan som möjligt

E-handelskunderna vill i högre utsträckning kunna klämma och känna på produkterna. Om inte bokstavligt så i alla fall bildligt. Starkast är önskemålet när det gäller hemelektronik och möbler. Det framgår av Resurs Banks nordiska konsumentundersökning som senare i vår ska resultera i rapporten Strategier för en lojalitetsskapande kundresa.

Nischbanken har via Sifo ställt frågor om vad som bidrar till en positiv köpupplevelse och 54 procent av de nordiska konsumenterna önskar mer av upplevelsen att ”klämma och känna” i anslutning till e-handelsköp. Längtan är starkast i möbel- och heminredningsbranschen, men konsumenternas önskemål att e-handlare exponerar produkter på ett sätt där man får känslan av att komma nära ligger på över 50 procent, oavsett bransch. 

– Särskilt kvinnor i åldersgruppen 18-29 år vill få närkontakt med produkterna, men önskemålet finns tydligt i alla kundsegment. För handlaren innebär det att ge kunden en upplevelse som liknar den man ofta får i fysiska butiker. Att differentiera sig på detta sätt bidrar till en positiv köpupplevelse och kan leda till fler återkommande kunder, säger Anette Konar Riple, CMO, Resurs Bank.

Begreppet ”klämma och känna” kan rent konkret handla om att genom filmklipp eller närbilder ge en upplevelse av närkontakt med varor, på en nivå som liknar det man upplever i fysiska butiker. Det handlar också om att vässa sin omni-strategi. 

Sifo-undersökningen visar också att det generellt finns mycket att göra för att e-handelskunderna ska få en mer inspirerande köpupplevelse. Önskemålet finns i alla branscher, men är särskilt tydligt inom möbelbranschen där 47 procent önskar sig en mer inspirerande köpupplevelse.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094