23948sdkhjf

Nätkunden vill komma så nära varan som möjligt

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

E-handelskunderna vill i högre utsträckning kunna klämma och känna på produkterna. Om inte bokstavligt så i alla fall bildligt. Starkast är önskemålet när det gäller hemelektronik och möbler. Det framgår av Resurs Banks nordiska konsumentundersökning som senare i vår ska resultera i rapporten Strategier för en lojalitetsskapande kundresa.

Nischbanken har via Sifo ställt frågor om vad som bidrar till en positiv köpupplevelse och 54 procent av de nordiska konsumenterna önskar mer av upplevelsen att ”klämma och känna” i anslutning till e-handelsköp. Längtan är starkast i möbel- och heminredningsbranschen, men konsumenternas önskemål att e-handlare exponerar produkter på ett sätt där man får känslan av att komma nära ligger på över 50 procent, oavsett bransch. 

– Särskilt kvinnor i åldersgruppen 18-29 år vill få närkontakt med produkterna, men önskemålet finns tydligt i alla kundsegment. För handlaren innebär det att ge kunden en upplevelse som liknar den man ofta får i fysiska butiker. Att differentiera sig på detta sätt bidrar till en positiv köpupplevelse och kan leda till fler återkommande kunder, säger Anette Konar Riple, CMO, Resurs Bank.

Begreppet ”klämma och känna” kan rent konkret handla om att genom filmklipp eller närbilder ge en upplevelse av närkontakt med varor, på en nivå som liknar det man upplever i fysiska butiker. Det handlar också om att vässa sin omni-strategi. 

Sifo-undersökningen visar också att det generellt finns mycket att göra för att e-handelskunderna ska få en mer inspirerande köpupplevelse. Önskemålet finns i alla branscher, men är särskilt tydligt inom möbelbranschen där 47 procent önskar sig en mer inspirerande köpupplevelse.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Daymaker i konkurs

Apotek tilldelas franchisepris

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

Skobranschen i upprop: ”Värsta tappet i mannaminne”

”En hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Nyhetsbrev

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Arkiv

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Newhouse i rekonstruktion

Modeföretaget som driver 14 butiker har hamnat i likviditetsbrist till följd av coronapandemin.

Plantagen öppnar tidigare – Byggmax kör hem till riskgrupper

Netonnet drar upp leveranstempot

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

MQ korttidspermitterar och skjuter upp investeringar

Jysk byter läge i handelsområdet

VRG blåser av konkursen – förhandlar om finansiering

Befintlig aktieägare ska rädda bolaget. Nu fortsätter rekonstruktionen.

Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

Beijer släpper corona-guide

Flash och Dea Axelssons i konkurs: "Försäljningen nästan utraderad"

På nytt jobb
Tidigare Sverigechef för H&M till Pandora

Lämnar H&M-sfären för chefsjobb hos den danska smyckesverksamheten.

RNB:s vd: "Coronapandemin fick allt att tippa över"

VRG vill att tingsrätten avvaktar om konkursbeslut

Bolaget inte längre på obestånd då finansiering ska finnas.

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Paradiset i konkurs

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

XXL permitterar 1000 i Norge

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

1

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Lindex korttidspermitterar

Ny CMO på Paulig

Så mycket har Gekås tappat

Ytterligare 125 miljarder i lån och lånegarantier

Gateau säger upp 85 provanställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.897