23948sdkhjf

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

50 procent av de e-handlande svenskarna väntas lägga halva julklappsbudgeten i e-handeln, enligt Postnord.

I veckan, den 7 november, släpper Postnords e-barometer för årets tredje kvartal och i den framgår bland annat att sex av tio julklappshandlande svenskar väntas köpa en eller flera julklappar på nätet; en lika stor anadel som i fjol. 

Bland de svenskar som planerar att handla julklappar på nätet är det fler som planerar att lägga mer än hälften av julklappsbudgeten online; 42 procent förra året jämfört med årets 54 procent.

Inte oväntat siar Postnord att många konsumenter planerar att göra julklappsinköp den 29 november under black friday.

Tre av tio svenskar planerar att handla under shoppinghögtiden i år vilket är lika många som i fjol.

Av dem är det 35 procent som planerar att lägga mer än hälften av budgeten i nätbutiker.

Mest populära varan under black friday finns inom hemelektronik medan böcker och media, kläder och skor, samt barnartiklar och leksaker dominerar julhandeln.

- Det är roligt att se att julklappsboken verkar stå sig bra. De här siffrorna inkluderar ju inte de digitala tjänsterna för ljudböcker och e-böcker, som vi vet växer kraftigt, utan avser bara fysiska produkter. Ändå är det den vanligaste julklappskategorin online, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109