23948sdkhjf

Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Kedjorna samlar in allt mer data om kunderna och deras inköp, och med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan de rikta allt mer personaliserade erbjudanden till dem.

Läs också: Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Men det kan mycket lätt bli fel.

– Så fort det blir personaliserat säger vi ”Det här borde du vara intresserad av”, säger Katarina Dahlgren, chef för CRM-analys på Coop Sverige och en av talarna på HUI Researchs frukostseminarium ”AI, kundanpassning och tillit”.

Då kan det också lätt bli fel. Att skicka personaliserade erbjudanden om nappar till ofrivilligt barnlösa, erbjudanden om kattmat när katten dött för flera år sedan, eller det allra vanligaste, kötterbjudanden till veganer och vegetarianer blir känsligt och kan landa väldigt snett.

Just Coop kan dock känna sig nöjda med kundernas tillit när det gäller datainsamling.

Läs också: Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

– En indikation på det är att vi har haft väldigt få GDPR-ärenden, säger Katarina Dahlgren.

Stefan Larsson, docent i teknik och social förändring på Lunds universitet, har forskat en hel del området. Just nu leder han bland annat det Handelsrådsfinansierade forskningsprojektet ”Handelns användning av kunders data”.

Liksom få andra som studerar kunddata och dess användning för prognosticering och personalisering av erbjudanden, kunde han gå förbi det kända exemplet med den amerikanska kedjan Target som var tidiga på området. Här gick det också snett, när en tonårig flicka fick erbjudanden om blöjor innan familjen visste om att hon var gravid.

Han redovisade också Targets metod för att åtgärda det känsliga. Man blandade helt enkelt de personaliserade erbjudandena med slumpvisa. På så sätt nådde man målgrupperna utan att de kände sig ”spionerade på”.

Läs också: Judith Wolst: Nya spelregler med AI-assistenter

Stefan Larsson pekade ut tre utmaningar inom AI-genererad kundanpassning:

  • Skev data. Sämre precision.

  • Samsplet med samhället. Ansvar för samhällets skevhet?

  • Individuell kundanpassning. Etik och transparens.

– Hur transparent kan och bör ett AI-system vara för konsumenterna, avslutade han med att undra.

Linda Pimmeshofer, affärsutvecklingschef retail på Microsoft, lyfte fram utmaningarna med att använda kunddatan i den fysiska handeln.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.139