23948sdkhjf

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handelsreturer färdas långt för ompackning, visar en undersökning signerad Breakit.

Breakit har med hjälp av en GPS-sändare spårat hur svenska e-handlare inom mode och sport hanterar returer och följt paketen kors och tvärs över Östersjön.

De undersöka och tillbakaskickade paketen hamnade i både Polen och Estland hos bolag som är specialiserade på hantera just returer från svenska e-handelsbolag.

Ett av paketen färdades 236 mil till Polen för ompackning för att sedan nå Ellos lager i Sverige igen. H&M:s paket åker cirka 43 mil och Boozt paket cirka 68 mil men returerna hanteras inom Sverige.

Nellys och Sportamores paket  åker enligt Breakits undersökning fram och tillbaka över Östersjön och färdas 147 respektive 115 mil. 

Av de 32 undersökta e-handlarna skickar 5 av dem returerna för ompackning utanför landets gränser.

I Breakits undersökning framgår också att journalisten i vissa fall haft svårt att få svar på frågor från bolagen hur returhanteringen sker och att många väljer att mörka att hanteringen av returer går kors och tvärs över Östersjön. Nellys avgående vd Anna Ullman Sersé säger till Breakit att man förlagt returhanteringen utomlands för att den ska gå snabbare. 

– Men vi håller på och se över hela vår lagerlösning och hur vi hanterar returerna är med i den utredning som pågår, säger Anna Ullman Sersé  till Breakit. 

Förutom snabbare hantering uppges även konstnadskäl vara huvudanledning till att returerna från svenska kunder ofta hanteras i bland annat Polen och Estland.

Habit har tidigare uppmärksammat Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik och Michael Browne, professor i professor i logistik och urbana godstransporter på Handelshögskolan vid Göteborg forsking kring returhanteringen i just modebranschen.

Forskarna slår i rapporten, som kom sent i fjol, fast att konsumtionen inom e-modehandeln har lett till att ett nytt osunt kundbeteende uppstått där kunder tenderar att systematiskt överbeställa varor, ofta trendiga plagg, för att sedan returnera flera av dem. 

Exakt klimatpåverkan för den osunda returkulturen är dock svår att uppge men i både rapporten och Breakits artikel konstateras att det 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Bose stänger sina svenska butiker

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.114