23948sdkhjf

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

E-handelsreturer färdas långt för ompackning, visar en undersökning signerad Breakit.

Breakit har med hjälp av en GPS-sändare spårat hur svenska e-handlare inom mode och sport hanterar returer och följt paketen kors och tvärs över Östersjön.

De undersöka och tillbakaskickade paketen hamnade i både Polen och Estland hos bolag som är specialiserade på hantera just returer från svenska e-handelsbolag.

Ett av paketen färdades 236 mil till Polen för ompackning för att sedan nå Ellos lager i Sverige igen. H&M:s paket åker cirka 43 mil och Boozt paket cirka 68 mil men returerna hanteras inom Sverige.

Nellys och Sportamores paket  åker enligt Breakits undersökning fram och tillbaka över Östersjön och färdas 147 respektive 115 mil. 

Av de 32 undersökta e-handlarna skickar 5 av dem returerna för ompackning utanför landets gränser.

I Breakits undersökning framgår också att journalisten i vissa fall haft svårt att få svar på frågor från bolagen hur returhanteringen sker och att många väljer att mörka att hanteringen av returer går kors och tvärs över Östersjön. Nellys avgående vd Anna Ullman Sersé säger till Breakit att man förlagt returhanteringen utomlands för att den ska gå snabbare. 

– Men vi håller på och se över hela vår lagerlösning och hur vi hanterar returerna är med i den utredning som pågår, säger Anna Ullman Sersé  till Breakit. 

Förutom snabbare hantering uppges även konstnadskäl vara huvudanledning till att returerna från svenska kunder ofta hanteras i bland annat Polen och Estland.

Habit har tidigare uppmärksammat Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik och Michael Browne, professor i professor i logistik och urbana godstransporter på Handelshögskolan vid Göteborg forsking kring returhanteringen i just modebranschen.

Forskarna slår i rapporten, som kom sent i fjol, fast att konsumtionen inom e-modehandeln har lett till att ett nytt osunt kundbeteende uppstått där kunder tenderar att systematiskt överbeställa varor, ofta trendiga plagg, för att sedan returnera flera av dem. 

Exakt klimatpåverkan för den osunda returkulturen är dock svår att uppge men i både rapporten och Breakits artikel konstateras att det 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Dubbelöppning för Arken Zoo

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Nyhetsbrev

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Arkiv

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.109