23948sdkhjf

Monopolstrid inför Singles Day

| Av Joakim Rönning/Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Flera stämningar inlämnade mot Alibabas e-handelsplattform Tmall.

En kinesisk monopolstrid har hettat upp bland landets e-handelsgiganter inför det stora handelsjippot "Singles Day", där Alibaba, JD.com och flera Tencent-ägda bolag slåss om konsumenternas gunst. Marknadsmyndigheten SAMR har nu gått ut och varnat 20 plattformar att upphöra med monopolistiska tendenser och exklusivitetsavtal mot handlare.

Läs också: Konsten att lyckas med sin e-handel i Kina

SAMR har kallat e-handelsbolagen till ett möte för att informera om att konkurrensvägrande villkor om exklusivitet som ställs mot handlare som öppnar butik i respektive plattform inte får förekomma, skriver nyhetsbyrån Xinhua. Det är vanligt att handlare tvingas till löften om att inte öppna butik hos någon e-handelskonkurrent för att ges tillträde i de olika plattformarna, något som också USA-dominanten Amazon beskyllts för.

Särskilt Alibabas e-handelsplattform Tmall pekas ut i en rad stämningar som lämnats in av tre plattformar som ägs av Tencent, vars verksamhet primärt är inom gaming.

"E-handelslagen klargör med all nödvändig tydlighet att monopolistiskt agerande genom utpressning och exklusivitetsarrangemang är illegala", skriver Tencentägda Pinduoduo i en kommentar för Reuters.

Singles Day-högtiden, som äger rum den 11 november för att högtidlighålla singellivet (datumet har valts då 11/11 utgörs av fyra ettor), är en populär handlarhögtid som renderat i handelsrekord för flera av e-handelsplattformarna de senaste åren. Fenomenet har också spritt sig utanför Kina, där dess ursprung spårats tillbaka till ett påhitt för att ha något att fira under det specifika datumet vid festligheter på Nanjing-universitetet år 1993.

En kanske än mer märklig kopplingen till traditionen än den till handeln är att Singles Day också något motsägelsefullt blivit ett datum då ovanligt många kineser går och gifter sig.

Mer om: Alibaba | Singles Day
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tre varumärken på gemensam yta

Convenience växer i betydelse

Vd säljer i Sportamore

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Rekord i etableringar för Synsam

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Arkiv

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.128