23948sdkhjf

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Abonnemangsförsäljningen ökar för kedjan.

Synsam group konsterarar att kedjan ”fortsätter ta marknadsandelar” och hittills i år, januari till september, har nettoomsättning ökat till 2,8 miljarder kronor (2 498).

Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick under perioden till 744 miljoner kronor jämfört med 483 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Den organiska tillväxten landade på 10,2 procent och i jämförbara enheter redovisar kedjan en tillväxt om 7,1 procent för årets första nio månader.

I ett pressmeddelande skriver kedjan att försäljningen av abonnemangtjänsten av glasögon, solglasögon och slipade sportglasögon, som lanserades 2016, har ökat med 86 procent under perioden fram till september 2019.

– Vi har ett stort fokus på ögonhälsa och vi stärker vår position på marknaden genom att ligga i framkant med senaste tekniken och högutbildade optiker. I takt med att befolkningen blir allt äldre och att skärmtiden ökar så kommer också fler att drabbas av ögonsjukdomar, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

Kedjan omfattar totalt 456 butiker varav 415 egna butiker. Koncernen bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Norge, Finland samt e-handel i respektive land. Därtill finns franchiseverkssamhet även på Island och Färöarna.

Synsams flaggskeppsbutik vid Norrmalmstorg som öppnades i mars 2019 redovisar enligt kedjan stark positiv utveckling. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Hon blir vd för Daymaker

Nyöppning för Arken zoo

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Nyhetsbrev

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Arkiv

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Hon går till RO

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125