23948sdkhjf

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

HUI Researchs prognos för julhandeln innebär att omsättningen i den egentliga detaljhandeln i december beräknas öka med 3,0 procent, jämfört med i december 2018, mätt i löpande priser.

Förra året var ökningen endast 0,1 procent. Det framgår av en rapport inför julhandeln, som presenterades på onsdagen.
Dagligvaruhandeln väntas öka med 3,5 procent medan sällanköpsvaruhandeln antas öka med 2,5 procent. HUI Researchs prognos är en försäljning i detaljhandeln på totalt 79,8 miljarder kronor i årets decemberhandel.
"Konjunkturen mattas av och konsumtionskritiken blir allt mer intensiv. Grunden för konsumtionen är dock god. Bostadsmarknaden har stabiliserats, Black Friday hamnar också till stor del i december i år och det är en svag jämförelseperiod 2018", sade HUI Researchs vd Jonas Arnberg vid en pressträff.
Julhandeln i år får också en skjuts av en gynnsam kalender med många lediga dagar och en ökad befolkning. En öppen fråga är om handeln blir en vinnare om fler väljer att stanna hemma på grund av miljöskäl. Erik Bergh, analytiker vid HUI Research, noterade att det var en väldigt svag decemberutveckling i fjol, till stor del beroende på att mycket av julförsäljningen togs av Black Friday i november. "Black Friday tar allt mer av julförsäljningen", sade han. Tittar man på november och december sammantaget såg försäljningen i fjol betydligt starkare ut, +2,0 procent från motsvarande period 2017.
I år väntas dock inte försäljningen under Black Friday öka lika kraftigt som det gjort de senaste år, då försäljningen i stort sett fördubblats varje år. "Det kommer absolut inte att bli en fördubbling i år. Handlarna ser nu över sin Black Friday-strategi", sade Jonas Arnberg. Vad gäller hot mot julhandeln handlar det mycket om den vikande konjunkturen, där hushållen blivit mer pessimistiska under det senaste året. Mer omfattande varsel och oro kring arbetsmarknaden är en viktig riskfaktor. Fler digitala produkter, som säljs av andra aktörer, och ett ökat fokus på hållbarhet är andra hot mot handeln. "Vi ser dock ingen effekt i siffrorna av ett ökat hållbarhetstänk", sade Erik Bergh. Den tillväxt som finns i handeln sker nu helt uteslutande på nätet, en trend som HUI Research väntar håller i sig framöver då många branscher fortsatt har en liten andel e-handel. "Det är om man är med på nätet som man har den tillväxt vi spår för sällanköpshandeln", sade Jonas Arnberg.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.17