23948sdkhjf

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Clas Ohlsons totala försäljning sjönk med 1 procent under oktober. Enligt Infront Datas sammanställning av tre analytikers prognoser väntades en försäljningsökning på 0,5 procent. Den organiska försäljningen sjönk med 1 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta var ner 1 procent under perioden.

Clas Ohlsons försäljning online minskade med 8 procent i oktober till 37 miljoner kronor (40). Utvecklingen påverkades av en planerad uppgradering av e-handelsplattformen i mitten av oktober som tillfälligt medförde minskad trafik till sajten.

"Tidpunkten för uppdateringen valdes för att ge bästa möjliga förutsättningar för de viktiga försäljningsmånaderna november och december. Uppgraderingen ger en förbättrad kundupplevelse i såväl mobil, platta som dator, samt en mer skalbar plattform som möjliggör en snabbare utvecklingstakt", skriver Clas Ohlson.

Under månaden minskade antalet butiker med netto 5 jämfört med samma månad föregående år. Antalet butiker uppgick per den sista oktober till 232 stycken. Clas Ohlson har sedan dess flyttat sin butik i Seinäjoki i Finland och återöppnat i det nybyggda köpcentrumet Ideapark, två kilometer från stadens centrum. Butiken invigdes i de nya lokalerna i går, den 14 november.

I Sverige steg försäljningen med 1 procent.

I lokal valuta var försäljningen i Norge 1 procent ner och i Finland var den upp 6 procent.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.095