23948sdkhjf

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

För en tid sedan slog MQ, numera Marqet, på stora trumman och berättade att kedjan nu skulle  ”vända upp och ner på allt”.

På torsdagen avslöjade vd Ingvar Larsson, tillsammans med stora delar av nya ledningen på plats i butiken på Drottninggatan i Stockholm och inför en ovanligt stor skara från magasins- och affärspress, att det handlar om ett nytt namn och nytt butikskoncept.

Modekedjan blir en marknadsplats med herr- och dammode men även andra produkter som skor, inredningsprylar, mobiltillbehör, glasögon och hörlurar.

Förutom nya produktkategorier så ska även nya tjänster och service som skräddare i butik adderas och mer fokus läggas på shoppingtjänster.

Övergången till det nya namnet Marqet, som anspelar på MQ, ska gå successivt men ändå skyndsamt och under våren räknar Ingvar Larsson med att samtliga 119 butiker bytt skylt.

Under övergångsperiod får modekedjan leva med två varumärken. Namnbytet kom dock med sent i omgörningsprocessen, meddelade Ingvar Larsson på torsdagen.

– Vi har gjort detta med stor passion, små resurser och vi har haft väldigt kort om tid på oss. Vi har tagit oss an uppgiften och lyckats med någonting som jag är jättestolt över att få visa i dag, säger Ingvar Larsson till branschtidningen Habit.

Därmed inleds ett nytt kapitel i modekedjans historia.

Varumärkespositioneringen, som namnbytet är en del av, inleddes för ett år sedan då ledningen enligt vd:n djupdök i kundinsikter, marknadsanalyser, position, sortimenterbjudande och kund och tog fram både nulägesrapport och en helt ny affärsplan.

Nya Marqet blir enligt Ingvar Larsson en arena med ett delvis förändrat produktutbud där arbetslivet och vilka behov den "moderna kunden" har hamnar i  fokus.

Därtill ska externa aktörer, under kortare eller längre tid, få möjlighet att öppna ytor i butikerna. Några namn nämndes inte men det kan bland annat handla om aktörer som är stora digitalt och vill presentera sig i fysisk butik.  

Ingvar Larsson vill dock inte gå in på om hur affärsuppläggen med andra aktörer ser ut och huruvida det handlar om att kedjan hyr ut yta eller arbetar med kommissionsupplägg.

Butiken på Drottninggatan blir startskottet i omgörningen och följs i raskt takt av butiken på Fredsgatan i Göteborg och Emporia i Malmö inom ett par veckor.

Butiksinredningskonceptet är fast och det handlar inte om några större lokala variationer. Modekedjan har arbetat med att ta till vara på material som bland annat återvunnen marmor i display- och nya scenytor i butiken.

Till sin hjälp har kedjan haft Malmö uppcycling service som är ett designkollektiv som samlar in svenskt industriavfall. Ingvar Larsson menar att det annars inte är vare sig ekonomiskt eller hållbart försvarbart att göra om butikerna i dag och att kedjan saknar stora resurser och medel till det.

En annan vital del är sortimentet som setts och konternuerligt ses över; både när det handlar om externa varumärken och de egna sortimentet som uppgår till 70 procent av det totala utbudet.

Även fortsatt ska de egna varumärkena bära affären men inom sortimentet finns mycket att skruva på, menar Ingvar Larsson, och det ska ske under ledning av nya design- och inköpschefen Ylva Morud som arbetat länge inom H&M-sfären, senast med Weekday. 

– Vi har redan tagit bort drygt 40 procent av de varumärken som endast fanns online. Dels för att de presterade dåligt men dels också för att vi måste skapa en bra helhetsupplvelse för kunden och då kan inte utbudet i de fysiska butikerna skilja sig för mycket mot sortimentet vi erbjuder online. Det tror jag inte är bra. Visst kan vi ha ett litet antal webbutiksunika varumärken men framförallt kan vi ha ett bredare sortiment i färg och storlekar från våra befintliga varumärken i webbutiken, säger Ingvar Larsson.

Den nya sortimentsstrategin ger även kedjan uttrymme för att plocka in nya varumärken och bredda sortimentet med bland annat skor och framförallt olika typer av plockvaror, som accessoarer och smycken; produkter som Ingvar Larsson menar ha fattats i sortimentet.

I den nya kedjan finns även uttrymmet att justera prisbilden och varumärkesutbudet uppåt mot en premiumnivå. 

Namnbytet betyder dock inte att kedjan ska stänga några butiker och i nuläget ska Marqet omfatta samma antal butiker som MQ gör, säger Ingvar Larsson.

– Att vi byter namn har inget med antal butiker att göra. Däremot har jag vid flera rapportsläpp tidigare sagt att vi hela tiden tittar över butiksbeståndet och stänger butiker som inte är lönsamma eller på annat vis inte fungerar. Tvärtom ser vi att de fysiska butikerna blir väldigt viktiga när vi också växer digitalt. Mer än hälften av våra kunder väljer i dag att hämta ut e-handlade paket i butikerna och jag tror att det kommer att öka ännu mer i framtiden, säger Ingvar Larsson.

Det rikstäckande butiksnätet blir centralt inte minst i den senaste tidens debatt om e-handelsreturer, menar Ingvar Larsson. På nya marqetstore.se, som lanseras i vår, kan kunden retrurnera e-handlade varor i butikerna och som sedan säljs där istället för att skickas tillbaka till lagret i Borås.

Vad säger ni till dem som helt dömt ut er som modekedja och säger att ni är borta inom fem år?

– Vi gör detta för dem och vi vill visa att vi är relevanta för våra kunder och har en plats i detaljhandelslandskapet. Vi är medvetna om att vi har en resa att göra och den började med att vi frågade våra kunder, befintliga kunder men även de som varit kunder tidigare, vad de tycker om, vad de saknade och vad de ville se hos oss. Det vore förmätet att säga att vi kommer att fånga alla svenska kunders  intresse men vi tror att de justeringar vi gör i butikerna, i sortimentet och med fler och nya tjänster och service kommer att  locka fler, säger Ingvar Larsson.

– Vi tar det bästa av MQ och varumärket lever till viss del kvar i den nya logotypen med ett stort M och Q som tidigare men lever inte kvar som ett varumärke. Därmed inte sagt att vi inte är stolta över vårt arv men vi är ett nytt bolag nu och vi har tagit viktiga steg framåt. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

1

Här byter Life läge

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

Nyhetsbrev

Kungsängen öppnar hos Åhléns

Arkiv

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Sellpy växer och nyanställer

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Woody värvar fler delägare från Bolist

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Gateau öppnar nytt – på nätet

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Sot of Sweden till Norge

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125