23948sdkhjf

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

För en tid sedan slog MQ, numera Marqet, på stora trumman och berättade att kedjan nu skulle  ”vända upp och ner på allt”.

På torsdagen avslöjade vd Ingvar Larsson, tillsammans med stora delar av nya ledningen på plats i butiken på Drottninggatan i Stockholm och inför en ovanligt stor skara från magasins- och affärspress, att det handlar om ett nytt namn och nytt butikskoncept.

Modekedjan blir en marknadsplats med herr- och dammode men även andra produkter som skor, inredningsprylar, mobiltillbehör, glasögon och hörlurar.

Förutom nya produktkategorier så ska även nya tjänster och service som skräddare i butik adderas och mer fokus läggas på shoppingtjänster.

Övergången till det nya namnet Marqet, som anspelar på MQ, ska gå successivt men ändå skyndsamt och under våren räknar Ingvar Larsson med att samtliga 119 butiker bytt skylt.

Under övergångsperiod får modekedjan leva med två varumärken. Namnbytet kom dock med sent i omgörningsprocessen, meddelade Ingvar Larsson på torsdagen.

– Vi har gjort detta med stor passion, små resurser och vi har haft väldigt kort om tid på oss. Vi har tagit oss an uppgiften och lyckats med någonting som jag är jättestolt över att få visa i dag, säger Ingvar Larsson till branschtidningen Habit.

Därmed inleds ett nytt kapitel i modekedjans historia.

Varumärkespositioneringen, som namnbytet är en del av, inleddes för ett år sedan då ledningen enligt vd:n djupdök i kundinsikter, marknadsanalyser, position, sortimenterbjudande och kund och tog fram både nulägesrapport och en helt ny affärsplan.

Nya Marqet blir enligt Ingvar Larsson en arena med ett delvis förändrat produktutbud där arbetslivet och vilka behov den "moderna kunden" har hamnar i  fokus.

Därtill ska externa aktörer, under kortare eller längre tid, få möjlighet att öppna ytor i butikerna. Några namn nämndes inte men det kan bland annat handla om aktörer som är stora digitalt och vill presentera sig i fysisk butik.  

Ingvar Larsson vill dock inte gå in på om hur affärsuppläggen med andra aktörer ser ut och huruvida det handlar om att kedjan hyr ut yta eller arbetar med kommissionsupplägg.

Butiken på Drottninggatan blir startskottet i omgörningen och följs i raskt takt av butiken på Fredsgatan i Göteborg och Emporia i Malmö inom ett par veckor.

Butiksinredningskonceptet är fast och det handlar inte om några större lokala variationer. Modekedjan har arbetat med att ta till vara på material som bland annat återvunnen marmor i display- och nya scenytor i butiken.

Till sin hjälp har kedjan haft Malmö uppcycling service som är ett designkollektiv som samlar in svenskt industriavfall. Ingvar Larsson menar att det annars inte är vare sig ekonomiskt eller hållbart försvarbart att göra om butikerna i dag och att kedjan saknar stora resurser och medel till det.

En annan vital del är sortimentet som setts och konternuerligt ses över; både när det handlar om externa varumärken och de egna sortimentet som uppgår till 70 procent av det totala utbudet.

Även fortsatt ska de egna varumärkena bära affären men inom sortimentet finns mycket att skruva på, menar Ingvar Larsson, och det ska ske under ledning av nya design- och inköpschefen Ylva Morud som arbetat länge inom H&M-sfären, senast med Weekday. 

– Vi har redan tagit bort drygt 40 procent av de varumärken som endast fanns online. Dels för att de presterade dåligt men dels också för att vi måste skapa en bra helhetsupplvelse för kunden och då kan inte utbudet i de fysiska butikerna skilja sig för mycket mot sortimentet vi erbjuder online. Det tror jag inte är bra. Visst kan vi ha ett litet antal webbutiksunika varumärken men framförallt kan vi ha ett bredare sortiment i färg och storlekar från våra befintliga varumärken i webbutiken, säger Ingvar Larsson.

Den nya sortimentsstrategin ger även kedjan uttrymme för att plocka in nya varumärken och bredda sortimentet med bland annat skor och framförallt olika typer av plockvaror, som accessoarer och smycken; produkter som Ingvar Larsson menar ha fattats i sortimentet.

I den nya kedjan finns även uttrymmet att justera prisbilden och varumärkesutbudet uppåt mot en premiumnivå. 

Namnbytet betyder dock inte att kedjan ska stänga några butiker och i nuläget ska Marqet omfatta samma antal butiker som MQ gör, säger Ingvar Larsson.

– Att vi byter namn har inget med antal butiker att göra. Däremot har jag vid flera rapportsläpp tidigare sagt att vi hela tiden tittar över butiksbeståndet och stänger butiker som inte är lönsamma eller på annat vis inte fungerar. Tvärtom ser vi att de fysiska butikerna blir väldigt viktiga när vi också växer digitalt. Mer än hälften av våra kunder väljer i dag att hämta ut e-handlade paket i butikerna och jag tror att det kommer att öka ännu mer i framtiden, säger Ingvar Larsson.

Det rikstäckande butiksnätet blir centralt inte minst i den senaste tidens debatt om e-handelsreturer, menar Ingvar Larsson. På nya marqetstore.se, som lanseras i vår, kan kunden retrurnera e-handlade varor i butikerna och som sedan säljs där istället för att skickas tillbaka till lagret i Borås.

Vad säger ni till dem som helt dömt ut er som modekedja och säger att ni är borta inom fem år?

– Vi gör detta för dem och vi vill visa att vi är relevanta för våra kunder och har en plats i detaljhandelslandskapet. Vi är medvetna om att vi har en resa att göra och den började med att vi frågade våra kunder, befintliga kunder men även de som varit kunder tidigare, vad de tycker om, vad de saknade och vad de ville se hos oss. Det vore förmätet att säga att vi kommer att fånga alla svenska kunders  intresse men vi tror att de justeringar vi gör i butikerna, i sortimentet och med fler och nya tjänster och service kommer att  locka fler, säger Ingvar Larsson.

– Vi tar det bästa av MQ och varumärket lever till viss del kvar i den nya logotypen med ett stort M och Q som tidigare men lever inte kvar som ett varumärke. Därmed inte sagt att vi inte är stolta över vårt arv men vi är ett nytt bolag nu och vi har tagit viktiga steg framåt. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nyöppning för Arken zoo

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Hon blir vd för Daymaker

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Nyhetsbrev

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Arkiv

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Hon går till RO

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.14