23948sdkhjf

”Dags att omvärdera vad en butik är”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Det är hög tid att omvärdera vad en butik är och vilka krav vi ställer på den. New Retail innebär nya möjligheter att se på kommersiella ytor. De är inte längre bara en försäljningskanal och intäktskälla för fastighetsägare. En lokal kan lika väl vara en attraktiv plats att marknadsföra en vara, en tjänst och en handelsplats eller en stadskärna. Ett sätt att locka besökare och bli ett omtalat besöksmål. Platsmarknadsföring när den är som bäst.

Läs också: Fyller köpcentrum och stadskärnor med nytt innehåll – tar in kapital och delägare

Tänk att varje koncept, varumärke eller produkt i en butik är som en annons, där hyresgästen betalar för lokal och annonsfönster. Ett fönster som vetter ut mot gator och torg, där ljuset skapar liv, trygghet och livsglädje. Det finns i dag oändliga möjligheter att använda tillgängliga lokaler för att skapa fler platser som blomstrar av mötesplatser, butiksromantik, smakhubbar och kulturinslag.  Annonsplatser där alla sinnen möts.

Eftersom kortare hyresavtal inte påverkar fastighetsvärdet, utan ses som en tillfällig aktivering innan långa hyresavtal skrivs, så bör inte pop up-butiker och säsongsbutiker värderas som traditionella hyresgäster.

Även för hyresvärden är kommersiella lokaler en fantastisk annons för en handelsplats eller en stad. En ypperlig form av marknadsföring. Därför kan också intäkterna klassas som rena annonsintäkter i stället för hyresintäkter. Intäkter som sedan kan investeras i andra medier för att locka fler besökare.  Nyhetsvärdet stärker stadens attraktivitet och lockar fler återbesök och turister. På så sätt bidrar platsmarknadsföring till en cirkulär ekonomi.

Som fastighetsbolag är det viktigt att bestämma sig för var i organisationen ansvaret för tillfällig uthyrning ska ligga. Är det som traditionen säger under uthyrningsavdelningen eller kan det flyttas över till marknadsavdelningen? Om denna förflyttning görs så kommer flera varumärken och deras marknadsavdelningar också att förstå vilka möjligheter som finns att utnyttja butiken som annonsplats.

På Popup Agency mäklar vi dagligen korta hyresavtal. Vi ser att vi allt mer fyller ett behov som medierådgivare till de starka varumärkenas marknadsavdelningar. Många varumärken med tusentals följare i sociala medier, vars pop up-butiker väcker stort intresse och lockar nya besökare till traditionella handelsplatser.

Peter Scherr, customer experience manager, Popup Agency

Mer om: Popup Agency
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

Clas Ohlson hyr ut jullådor

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Apotea bästa nätbutik – igen

Nyhetsbrev

Kedjorna som är bäst på mersälj

Arkiv

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Så sålde Clas Ohlson

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Kökstillverkare öppnar nytt

1

Leksaksjätte tappar kedjeledare

Kedjeledaren för Lekextra, Ringo och Kozmos lämnar posten.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.189