23948sdkhjf

”Dags att omvärdera vad en butik är”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Det är hög tid att omvärdera vad en butik är och vilka krav vi ställer på den. New Retail innebär nya möjligheter att se på kommersiella ytor. De är inte längre bara en försäljningskanal och intäktskälla för fastighetsägare. En lokal kan lika väl vara en attraktiv plats att marknadsföra en vara, en tjänst och en handelsplats eller en stadskärna. Ett sätt att locka besökare och bli ett omtalat besöksmål. Platsmarknadsföring när den är som bäst.

Läs också: Fyller köpcentrum och stadskärnor med nytt innehåll – tar in kapital och delägare

Tänk att varje koncept, varumärke eller produkt i en butik är som en annons, där hyresgästen betalar för lokal och annonsfönster. Ett fönster som vetter ut mot gator och torg, där ljuset skapar liv, trygghet och livsglädje. Det finns i dag oändliga möjligheter att använda tillgängliga lokaler för att skapa fler platser som blomstrar av mötesplatser, butiksromantik, smakhubbar och kulturinslag.  Annonsplatser där alla sinnen möts.

Eftersom kortare hyresavtal inte påverkar fastighetsvärdet, utan ses som en tillfällig aktivering innan långa hyresavtal skrivs, så bör inte pop up-butiker och säsongsbutiker värderas som traditionella hyresgäster.

Även för hyresvärden är kommersiella lokaler en fantastisk annons för en handelsplats eller en stad. En ypperlig form av marknadsföring. Därför kan också intäkterna klassas som rena annonsintäkter i stället för hyresintäkter. Intäkter som sedan kan investeras i andra medier för att locka fler besökare.  Nyhetsvärdet stärker stadens attraktivitet och lockar fler återbesök och turister. På så sätt bidrar platsmarknadsföring till en cirkulär ekonomi.

Som fastighetsbolag är det viktigt att bestämma sig för var i organisationen ansvaret för tillfällig uthyrning ska ligga. Är det som traditionen säger under uthyrningsavdelningen eller kan det flyttas över till marknadsavdelningen? Om denna förflyttning görs så kommer flera varumärken och deras marknadsavdelningar också att förstå vilka möjligheter som finns att utnyttja butiken som annonsplats.

På Popup Agency mäklar vi dagligen korta hyresavtal. Vi ser att vi allt mer fyller ett behov som medierådgivare till de starka varumärkenas marknadsavdelningar. Många varumärken med tusentals följare i sociala medier, vars pop up-butiker väcker stort intresse och lockar nya besökare till traditionella handelsplatser.

Peter Scherr, customer experience manager, Popup Agency

Mer om: Popup Agency
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Daymaker i konkurs

Apotek tilldelas franchisepris

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Skobranschen i upprop: ”Värsta tappet i mannaminne”

”En hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

Nyhetsbrev

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Arkiv

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Newhouse i rekonstruktion

Modeföretaget som driver 14 butiker har hamnat i likviditetsbrist till följd av coronapandemin.

Plantagen öppnar tidigare – Byggmax kör hem till riskgrupper

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Netonnet drar upp leveranstempot

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

MQ korttidspermitterar och skjuter upp investeringar

Jysk byter läge i handelsområdet

VRG blåser av konkursen – förhandlar om finansiering

Befintlig aktieägare ska rädda bolaget. Nu fortsätter rekonstruktionen.

Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

Beijer släpper corona-guide

Flash och Dea Axelssons i konkurs: "Försäljningen nästan utraderad"

På nytt jobb
Tidigare Sverigechef för H&M till Pandora

Lämnar H&M-sfären för chefsjobb hos den danska smyckesverksamheten.

RNB:s vd: "Coronapandemin fick allt att tippa över"

VRG vill att tingsrätten avvaktar om konkursbeslut

Bolaget inte längre på obestånd då finansiering ska finnas.

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Paradiset i konkurs

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

XXL permitterar 1000 i Norge

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

1

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Lindex korttidspermitterar

Ny CMO på Paulig

Så mycket har Gekås tappat

Ytterligare 125 miljarder i lån och lånegarantier

Gateau säger upp 85 provanställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125