23948sdkhjf

”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Det är hög tid att omvärdera vad en butik är och vilka krav vi ställer på den. New Retail innebär nya möjligheter att se på kommersiella ytor. De är inte längre bara en försäljningskanal och intäktskälla för fastighetsägare. En lokal kan lika väl vara en attraktiv plats att marknadsföra en vara, en tjänst och en handelsplats eller en stadskärna. Ett sätt att locka besökare och bli ett omtalat besöksmål. Platsmarknadsföring när den är som bäst.

Läs också: Fyller köpcentrum och stadskärnor med nytt innehåll – tar in kapital och delägare

Tänk att varje koncept, varumärke eller produkt i en butik är som en annons, där hyresgästen betalar för lokal och annonsfönster. Ett fönster som vetter ut mot gator och torg, där ljuset skapar liv, trygghet och livsglädje. Det finns i dag oändliga möjligheter att använda tillgängliga lokaler för att skapa fler platser som blomstrar av mötesplatser, butiksromantik, smakhubbar och kulturinslag.  Annonsplatser där alla sinnen möts.

Eftersom kortare hyresavtal inte påverkar fastighetsvärdet, utan ses som en tillfällig aktivering innan långa hyresavtal skrivs, så bör inte pop up-butiker och säsongsbutiker värderas som traditionella hyresgäster.

Även för hyresvärden är kommersiella lokaler en fantastisk annons för en handelsplats eller en stad. En ypperlig form av marknadsföring. Därför kan också intäkterna klassas som rena annonsintäkter i stället för hyresintäkter. Intäkter som sedan kan investeras i andra medier för att locka fler besökare.  Nyhetsvärdet stärker stadens attraktivitet och lockar fler återbesök och turister. På så sätt bidrar platsmarknadsföring till en cirkulär ekonomi.

Som fastighetsbolag är det viktigt att bestämma sig för var i organisationen ansvaret för tillfällig uthyrning ska ligga. Är det som traditionen säger under uthyrningsavdelningen eller kan det flyttas över till marknadsavdelningen? Om denna förflyttning görs så kommer flera varumärken och deras marknadsavdelningar också att förstå vilka möjligheter som finns att utnyttja butiken som annonsplats.

På Popup Agency mäklar vi dagligen korta hyresavtal. Vi ser att vi allt mer fyller ett behov som medierådgivare till de starka varumärkenas marknadsavdelningar. Många varumärken med tusentals följare i sociala medier, vars pop up-butiker väcker stort intresse och lockar nya besökare till traditionella handelsplatser.

Peter Scherr, customer experience manager, Popup Agency

Artikeln är en del av vårt tema om DEBATT.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078