23948sdkhjf

”Dags att omvärdera vad en butik är”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Det är hög tid att omvärdera vad en butik är och vilka krav vi ställer på den. New Retail innebär nya möjligheter att se på kommersiella ytor. De är inte längre bara en försäljningskanal och intäktskälla för fastighetsägare. En lokal kan lika väl vara en attraktiv plats att marknadsföra en vara, en tjänst och en handelsplats eller en stadskärna. Ett sätt att locka besökare och bli ett omtalat besöksmål. Platsmarknadsföring när den är som bäst.

Läs också: Fyller köpcentrum och stadskärnor med nytt innehåll – tar in kapital och delägare

Tänk att varje koncept, varumärke eller produkt i en butik är som en annons, där hyresgästen betalar för lokal och annonsfönster. Ett fönster som vetter ut mot gator och torg, där ljuset skapar liv, trygghet och livsglädje. Det finns i dag oändliga möjligheter att använda tillgängliga lokaler för att skapa fler platser som blomstrar av mötesplatser, butiksromantik, smakhubbar och kulturinslag.  Annonsplatser där alla sinnen möts.

Eftersom kortare hyresavtal inte påverkar fastighetsvärdet, utan ses som en tillfällig aktivering innan långa hyresavtal skrivs, så bör inte pop up-butiker och säsongsbutiker värderas som traditionella hyresgäster.

Även för hyresvärden är kommersiella lokaler en fantastisk annons för en handelsplats eller en stad. En ypperlig form av marknadsföring. Därför kan också intäkterna klassas som rena annonsintäkter i stället för hyresintäkter. Intäkter som sedan kan investeras i andra medier för att locka fler besökare.  Nyhetsvärdet stärker stadens attraktivitet och lockar fler återbesök och turister. På så sätt bidrar platsmarknadsföring till en cirkulär ekonomi.

Som fastighetsbolag är det viktigt att bestämma sig för var i organisationen ansvaret för tillfällig uthyrning ska ligga. Är det som traditionen säger under uthyrningsavdelningen eller kan det flyttas över till marknadsavdelningen? Om denna förflyttning görs så kommer flera varumärken och deras marknadsavdelningar också att förstå vilka möjligheter som finns att utnyttja butiken som annonsplats.

På Popup Agency mäklar vi dagligen korta hyresavtal. Vi ser att vi allt mer fyller ett behov som medierådgivare till de starka varumärkenas marknadsavdelningar. Många varumärken med tusentals följare i sociala medier, vars pop up-butiker väcker stort intresse och lockar nya besökare till traditionella handelsplatser.

Peter Scherr, customer experience manager, Popup Agency

Mer om: Popup Agency
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Åhléns fortsätter bygga om varuhusen

Avvecklingen fortsätter – här stänger Gamestop i mars

På nytt jobb
Han blir vd för Haglöfs

Outdoorföretaget skiftar vd efter två år.

Hit kommer Hemmakväll tillbaka

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Positivt fjolår för Outnorth

Nyhetsbrev

XL-Bygg öppnar fler butiker

Arkiv

På nytt jobb
Björn Borgs retailchef blir vd för Nividas

Nyöppning för Arken zoo

På nytt jobb
Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

På nytt jobb
Hon blir vd för Daymaker

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

På nytt jobb
Hon går till RO

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Se alla Företagens egna nyheter

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

Sänd till en kollega

0.142