23948sdkhjf

”Dags att omvärdera vad en butik är”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Det är hög tid att omvärdera vad en butik är och vilka krav vi ställer på den. New Retail innebär nya möjligheter att se på kommersiella ytor. De är inte längre bara en försäljningskanal och intäktskälla för fastighetsägare. En lokal kan lika väl vara en attraktiv plats att marknadsföra en vara, en tjänst och en handelsplats eller en stadskärna. Ett sätt att locka besökare och bli ett omtalat besöksmål. Platsmarknadsföring när den är som bäst.

Läs också: Fyller köpcentrum och stadskärnor med nytt innehåll – tar in kapital och delägare

Tänk att varje koncept, varumärke eller produkt i en butik är som en annons, där hyresgästen betalar för lokal och annonsfönster. Ett fönster som vetter ut mot gator och torg, där ljuset skapar liv, trygghet och livsglädje. Det finns i dag oändliga möjligheter att använda tillgängliga lokaler för att skapa fler platser som blomstrar av mötesplatser, butiksromantik, smakhubbar och kulturinslag.  Annonsplatser där alla sinnen möts.

Eftersom kortare hyresavtal inte påverkar fastighetsvärdet, utan ses som en tillfällig aktivering innan långa hyresavtal skrivs, så bör inte pop up-butiker och säsongsbutiker värderas som traditionella hyresgäster.

Även för hyresvärden är kommersiella lokaler en fantastisk annons för en handelsplats eller en stad. En ypperlig form av marknadsföring. Därför kan också intäkterna klassas som rena annonsintäkter i stället för hyresintäkter. Intäkter som sedan kan investeras i andra medier för att locka fler besökare.  Nyhetsvärdet stärker stadens attraktivitet och lockar fler återbesök och turister. På så sätt bidrar platsmarknadsföring till en cirkulär ekonomi.

Som fastighetsbolag är det viktigt att bestämma sig för var i organisationen ansvaret för tillfällig uthyrning ska ligga. Är det som traditionen säger under uthyrningsavdelningen eller kan det flyttas över till marknadsavdelningen? Om denna förflyttning görs så kommer flera varumärken och deras marknadsavdelningar också att förstå vilka möjligheter som finns att utnyttja butiken som annonsplats.

På Popup Agency mäklar vi dagligen korta hyresavtal. Vi ser att vi allt mer fyller ett behov som medierådgivare till de starka varumärkenas marknadsavdelningar. Många varumärken med tusentals följare i sociala medier, vars pop up-butiker väcker stort intresse och lockar nya besökare till traditionella handelsplatser.

Peter Scherr, customer experience manager, Popup Agency

Mer om: Popup Agency
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Han kliver upp som vd för HL Display

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

1

Här byter Life läge

Nyhetsbrev

Footway vill köpa Caliroots

Arkiv

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Kungsängen öppnar hos Åhléns

Sellpy växer och nyanställer

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Woody värvar fler delägare från Bolist

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.109