23948sdkhjf

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Atrium Ljungberg var föregångare med Leveriet. Nu öppar Leveriet på ytterligare två platser samtidigt som Diös och Grosvenor Europe lanserar sina varianter av samma typ av postombudskoncept.

Läs också: Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg lanserade för ett år sedan Leveriet i Sickla köpcenter i Nacka och Mobilia i Malmö. Grundtanken är gifta ihop den växande e-handeln med den fysiska handeln. På Leveriet erbjuds inte bara paketutlämning i butiksmiljö utan även tilläggstjänster som provrum, utställningsyta och utskjutet lager.

Inför Black friday växlar Atrium Ljungberg upp och introducerar konceptet även för kunderna i Gränbystaden i Uppsala, och i början av nästa år öppnar Leveriet ytterligare en enhet i Farsta Centrum.

– Leveriet i Sickla och Mobilia är två piloter som har visat på mycket hög kundnöjdhet. Vi ser att det tillför något bra till våra platser och därför är det naturligt att nu öppna på flera ställen, säger Mattias Celinder, affärsområdeschef på Atrium Ljungberg.

Leveriet samlar flera transportbolag under ett och samma tak. I dagsläget har Leveriet samarbete med Postnord, DB Schenker, DHL, UPS, Bring och Best Transport.

Läs också: Retaildagen: Hållbarhet, kundbemötande och enkelhet

Två andra fastighetsbolag följer efter med sina versioner av samma grundkoncept. Diös har döpt sin variant till Pick Past Post. Den 15 november startade verksamhet i In:gallerian i centrala Sundsvall med Postnord som första logistikpartner. Även där erbjuds möjligheten att prova beställda klädesplagg.

I nästa steg utvecklar vi lager- och upplockningstjänster för våra hyresgäster som en naturlig del av hela konceptet. Då förenklar vi arbetet för våra hyresgäster och bidrar till utveckling av deras verksamheter, säger Andreas Eriksson, affärsutvecklare, Diös.

Samtidigt rullar Grosvenor Europe ut sitt Eway-koncept. Burlöv Center är först ut och följs under våren av Skärholmen och Väsby centrum. Planen är, enligt Carl Strufve, director Nordics på Grosvenor Europe, att inom två ha etablerat Eway i fastighetsbolagets samtliga sex centrum i Sverige.

– Eway är en viktig del i förändringsarbetet. Det handlar om att öka servicegraden för våra besökare och säkerställa ett så positivt kundmötande som möjligt. Och det stärker handelsplatsen som hub, betonar Carl Strufve.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125