23948sdkhjf

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

I september avsierade Odd Molly att bolaget återlanserar varumärket Hunkydory under nästa år genom ett licensavtal med option till förvärv 2023.

Nu aviserar modebolaget nästa satsningar som ligger inom att utveckla och bredda bolaget inom secondhand-mode och logistikfastigheter.

Odd Molly har ingått avtal om att förvärva Used By, en digital plattform för försäljning av second hand-mode, för 11,5 miljoner kronor. Förvärvet sker genom apportemission av högst 2.547.871 nyemitterade aktier till en teckningskurs om 4:50 kronor.

Under räkenskapsåret 2018 omsatte Used By  cirka 0,9 miljoner kronor och redovisade ett ebitda-resultat om cirka -0,5 miljoner kronor..

I ett pressmeddelandet skriver bolaget att Used by, Used A Porter International, blir basen i ett "nytt affärsområde med hög tillväxtpotential som möter den ökande efterfrågan på långsiktigt hållbar konsumtion". Modebolaget skriver vidare att man nu avser att utveckla plattformen som "också börjat användas av flera kända svenska detaljhandels- och modebolag som distributionskanal".

Därtill köper modebolaget  en större logistikfastighet i Kristianstad och samtliga aktier i tidigare ägarbolaget Ilija Batljan Invest Kristianstad Fastigheter för 75,6 miljoner kronor.

Detta för att bredda verksamheten till att även omfatta fastighetsverksamhet och "därmed förenlig verksamhet".

Tidigare politikern Ilija Batljan och hans helägda bolag Ilija Batljan Invest Kristianstads  innehav av kapital och röster i Odd Molly kommer efter transaktionerna att uppgå till 45,48 procent och som högst cirka 53,05 procent om endast logstikfastighetsförvärvet genomförs, heter det i pressmeddelandet.

I samband med nyförvärven genomförs en riktad kontant nyemission om 16 miljoner kronor för att stärka koncernens framtida tillväxt.

Efter förvärven  kommer de nuvarande aktieägarna i Odd Molly äga cirka 39,4 procent av aktierna och rösterna i Odd Molly.

- Förvärvet av en större logistikfastighet innebär ett viktigt vertikalt steg i värdekedjan. Med tolvåriga hyreskontrakt i grunden kommer detta bidra med stabila kassaflöden och med fortsatt intressanta utvecklingsmöjligheter framöver. Genom transaktionen blir Ilija Batljan, ägare till fastighetsbolaget, även största ägare i Odd Molly. Slutligen kommer den riktade nyemissionen om 16 miljoner kronor ge ökade förutsättningar för fortsatta satsningar på tillväxt och omställning, säger Patrik Tillman, ordförande i Odd Molly.

Nyemissionen, apportemissionerna och ändring av verksamhetsföremålet ska beslutas av Odd Mollys aktieägare på extra bolagsstämma som kommer hållas omkring den 19 december 2019.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.126