23948sdkhjf

VRG i rekonstruktion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Venue Retail Group, med kedjorna Accent, Morris och Rizzo, ansökte och beviljades på onsdagen företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt. Bolaget har 115 butiker i Sverige och Norge.

Anledningen ska, enligt ett pressmeddelande, vara likviditetsbrist och att bolaget påverkats negativt av ett utmanande år som präglats av omställningar men som både kostat för mycket pengar och gått för långsamt.

”Satsningen på online-affären, som i sig uppvisar stark försäljningstillväxt, har ännu inte kompenserat för tappad försäljning från nedlagda butiker”.

Vidare skriver bolaget i rapporten att "omfattande ombyggnads- och förändringsarbete i dotterbolaget Rizzo International har inneburit minskad försäljning med cirka 20 miljoner kronor. Bolaget har för många mindre olönsamma butiker som inte snabbt har kunnat avvecklas och omställningsarbetet för att möta snabbt förändrat kundbeteende har visat sig gå för långsamt".

Bolaget har tidigare kommunicerat att kreditavtalet med banken skulle löpa ut 31 oktober och att bolaget fört en dialog om förlängning av krediten.

För att banken ska gå med på att förlänga krediterna har krav ställts på att bolaget ansöker om företagsrekonstruktion, genomför en nyemission om minst 40 miljoner kronor samt att bolagets huvudaktieägare avser att garantera densamma.

I pressreleasen skriver bolaget "att huvudaktieägare avser att fullt ut garantera en företrädesemission vilken avses genomföras under sommaren 2020".

”Bolaget den tid som behövs för att förhandla om en långsiktig finansiell lösning samt genomföra operativa och organisatoriska förändringar.”
Bolagets huvudaktieägare avser att fullt ut garantera en företrädesemission vilken avses genomföras under sommaren 2020.

Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker och reduktion av antalet arbetade timmar i butik därtill tydligare "presentation i butik med olika teman och koncept och ökat fokus på egna varumärken med högre bruttomarginaler", enligt bolaget.

På huvudkontoret och i centrala funktioner väntar "decentralisering av beslutsfattandet" och neddragning av personal.

Koncernen omsatte 850 miljoner kronor (886) 2018/2019 och rörelseresultatet, EBIT; landade på -29 miljoner (2,1).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Kedjorna som är bäst på mersälj

Apotea bästa nätbutik – igen

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Nyhetsbrev

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Arkiv

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Kökstillverkare öppnar nytt

1

Leksaksjätte tappar kedjeledare

Kedjeledaren för Lekextra, Ringo och Kozmos lämnar posten.

På nytt jobb
Gant får ny vd

Färre konkurser i november

Varner startar ny nordisk modekedja

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Bryggerijätte och anrik skivbutik ska rädda Stockholms livescen

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.112