23948sdkhjf

VRG i rekonstruktion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Venue Retail Group, med kedjorna Accent, Morris och Rizzo, ansökte och beviljades på onsdagen företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt. Bolaget har 115 butiker i Sverige och Norge.

Anledningen ska, enligt ett pressmeddelande, vara likviditetsbrist och att bolaget påverkats negativt av ett utmanande år som präglats av omställningar men som både kostat för mycket pengar och gått för långsamt.

”Satsningen på online-affären, som i sig uppvisar stark försäljningstillväxt, har ännu inte kompenserat för tappad försäljning från nedlagda butiker”.

Vidare skriver bolaget i rapporten att "omfattande ombyggnads- och förändringsarbete i dotterbolaget Rizzo International har inneburit minskad försäljning med cirka 20 miljoner kronor. Bolaget har för många mindre olönsamma butiker som inte snabbt har kunnat avvecklas och omställningsarbetet för att möta snabbt förändrat kundbeteende har visat sig gå för långsamt".

Bolaget har tidigare kommunicerat att kreditavtalet med banken skulle löpa ut 31 oktober och att bolaget fört en dialog om förlängning av krediten.

För att banken ska gå med på att förlänga krediterna har krav ställts på att bolaget ansöker om företagsrekonstruktion, genomför en nyemission om minst 40 miljoner kronor samt att bolagets huvudaktieägare avser att garantera densamma.

I pressreleasen skriver bolaget "att huvudaktieägare avser att fullt ut garantera en företrädesemission vilken avses genomföras under sommaren 2020".

”Bolaget den tid som behövs för att förhandla om en långsiktig finansiell lösning samt genomföra operativa och organisatoriska förändringar.”
Bolagets huvudaktieägare avser att fullt ut garantera en företrädesemission vilken avses genomföras under sommaren 2020.

Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker och reduktion av antalet arbetade timmar i butik därtill tydligare "presentation i butik med olika teman och koncept och ökat fokus på egna varumärken med högre bruttomarginaler", enligt bolaget.

På huvudkontoret och i centrala funktioner väntar "decentralisering av beslutsfattandet" och neddragning av personal.

Koncernen omsatte 850 miljoner kronor (886) 2018/2019 och rörelseresultatet, EBIT; landade på -29 miljoner (2,1).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Arkiv

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Här byter Apoteket Hjärtat läge

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Här öppnar Jysk

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.125