23948sdkhjf

VRG i rekonstruktion

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Venue Retail Group, med kedjorna Accent, Morris och Rizzo, ansökte och beviljades på onsdagen företagsrekonstruktion vid Stockholms tingsrätt. Bolaget har 115 butiker i Sverige och Norge.

Anledningen ska, enligt ett pressmeddelande, vara likviditetsbrist och att bolaget påverkats negativt av ett utmanande år som präglats av omställningar men som både kostat för mycket pengar och gått för långsamt.

”Satsningen på online-affären, som i sig uppvisar stark försäljningstillväxt, har ännu inte kompenserat för tappad försäljning från nedlagda butiker”.

Vidare skriver bolaget i rapporten att "omfattande ombyggnads- och förändringsarbete i dotterbolaget Rizzo International har inneburit minskad försäljning med cirka 20 miljoner kronor. Bolaget har för många mindre olönsamma butiker som inte snabbt har kunnat avvecklas och omställningsarbetet för att möta snabbt förändrat kundbeteende har visat sig gå för långsamt".

Bolaget har tidigare kommunicerat att kreditavtalet med banken skulle löpa ut 31 oktober och att bolaget fört en dialog om förlängning av krediten.

För att banken ska gå med på att förlänga krediterna har krav ställts på att bolaget ansöker om företagsrekonstruktion, genomför en nyemission om minst 40 miljoner kronor samt att bolagets huvudaktieägare avser att garantera densamma.

I pressreleasen skriver bolaget "att huvudaktieägare avser att fullt ut garantera en företrädesemission vilken avses genomföras under sommaren 2020".

”Bolaget den tid som behövs för att förhandla om en långsiktig finansiell lösning samt genomföra operativa och organisatoriska förändringar.”
Bolagets huvudaktieägare avser att fullt ut garantera en företrädesemission vilken avses genomföras under sommaren 2020.

Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker och reduktion av antalet arbetade timmar i butik därtill tydligare "presentation i butik med olika teman och koncept och ökat fokus på egna varumärken med högre bruttomarginaler", enligt bolaget.

På huvudkontoret och i centrala funktioner väntar "decentralisering av beslutsfattandet" och neddragning av personal.

Koncernen omsatte 850 miljoner kronor (886) 2018/2019 och rörelseresultatet, EBIT; landade på -29 miljoner (2,1).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.115