23948sdkhjf

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Möbler på nätet är en växande affär men transformationen av möbelhandeln handlar mer om att branschens aktörer lärt sig hantera fler kanaler än att fysisk handel slås ut, menar branschaktörer. Mio ska växa med hjälp av en ny digital marknadsplats som lanseras efter årsskiftet.

Läs också: Kritikstorm mot Mio efter viral film

Enligt den senaste e-barometern fortsätter möbelbranschen att gå starkt och försäljningen ökade med 13 procent under årets andra kvartal.

– Heminredning och möbler hade en fantastisk tillväxt under 2018 med starka jämförelsetal och då får den senaste ökningen betecknas som stark. Inte minst eftersom möbler och inredning i stort påverkas mycket av utvecklingen på bostadsmarknaden och där har vi ju sett en inbromsning under året, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel. 

I somras gick möbelbutikskonceptet Room, med tre butiker i Stockholm, i konkurs. I bolagets sista årsredovisning framgick att ”bolaget möter en gradvis hårdare konkurrens från näthandel” och att medel och kompetens saknades för att starta digital försäljning. Per Ljungberg siar dock att den fysiska butiken kommer att stå sig generellt väl i konkurrensen.

– Egentligen är diskussionen om kanaler ganska ointressant, utan det är snarare förmågan att skapa bra kundupplevelser i alla de kanaler där konsumenten finns som är avgörande, säger Ljungberg. 

Läs också: Mios Stockholmslager levererar

Butikerna är också viktiga i Mios nya satsning att också bli en digital marknadsplats. Arbetet med projektet har pågått i 18 månader och möbelkedjans vd Björn Lindblad siktar på att sjösätta det någon gång strax efter årsskiftet. Den nya satsningen kopplas på den befintliga webbutiken där även externa leverantörers varor ska säljas.

– Det blir ett bra komplement till det egna utbudet; också när butikerna har fysiska begränsningar. Vi har redan en bra infrastruktur med våra butiker med god täckning över landet, då en stor del av Sveriges befolkning har mindre än 15 minuter till en Mio-butik. Satsningen är något butikerna kommer att kunna dra nytta av, inte minst då man ska erbjuda e-handelsservice i butik, säger Björn Lindblad.

Han säger att sortimentet ska byggas med hjälp av regelrätta inköp och att man ska arbeta med en kommissionsmodell. Leverans kan ske från möbelkedjans lager, som byggs ut och totalt kommer att passera 100 000 kvadratmeter. Det kan även bli aktuellt med drop shipment-lösningar. 

– När vi sjösatte strategin ”ett Mio”, som vi arbetar utifrån och som handlar om att vi ska bli störst på möbler i Sverige 2022, så var vi väldigt tydliga med att det handlar om handel i största allmänhet. Var och hur köpet sker är upp till kunden. När vi gör kundundersökningar framgår det att många kunder har svårt att definiera exakt hur köpet ser ut och om det skett fysiskt eller digitalt.

Björn Lindblad tycker att möbelbranschen hanterar strategin med omni väldigt bra då köpresan när det handlar om möbler ofta är längre än med andra varor inom sällanköpsvaruhandeln.

– För oss är det tydligt att när vi ökar på nätet så gör vi det även i fysisk butik, säger Björn Lindblad. 

Mer om: Mio | möbler
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

Hon blir vd för Daymaker

Nyöppning för Arken zoo

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Arkiv

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Hon går till RO

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.219