23948sdkhjf

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Möbler på nätet är en växande affär men transformationen av möbelhandeln handlar mer om att branschens aktörer lärt sig hantera fler kanaler än att fysisk handel slås ut, menar branschaktörer. Mio ska växa med hjälp av en ny digital marknadsplats som lanseras efter årsskiftet.

Enligt den senaste e-barometern fortsätter möbelbranschen att gå starkt och försäljningen ökade med 13 procent under årets andra kvartal.

– Heminredning och möbler hade en fantastisk tillväxt under 2018 med starka jämförelsetal och då får den senaste ökningen betecknas som stark. Inte minst eftersom möbler och inredning i stort påverkas mycket av utvecklingen på bostadsmarknaden och där har vi ju sett en inbromsning under året, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel. 

I somras gick möbelbutikskonceptet Room, med tre butiker i Stockholm, i konkurs. I bolagets sista årsredovisning framgick att ”bolaget möter en gradvis hårdare konkurrens från näthandel” och att medel och kompetens saknades för att starta digital försäljning. Per Ljungberg siar dock att den fysiska butiken kommer att stå sig generellt väl i konkurrensen.

– Egentligen är diskussionen om kanaler ganska ointressant, utan det är snarare förmågan att skapa bra kundupplevelser i alla de kanaler där konsumenten finns som är avgörande, säger Ljungberg. 

Butikerna är också viktiga i Mios nya satsning att också bli en digital marknadsplats. Arbetet med projektet har pågått i 18 månader och möbelkedjans vd Björn Lindblad siktar på att sjösätta det någon gång strax efter årsskiftet. Den nya satsningen kopplas på den befintliga webbutiken där även externa leverantörers varor ska säljas.

– Det blir ett bra komplement till det egna utbudet; också när butikerna har fysiska begränsningar. Vi har redan en bra infrastruktur med våra butiker med god täckning över landet, då en stor del av Sveriges befolkning har mindre än 15 minuter till en Mio-butik. Satsningen är något butikerna kommer att kunna dra nytta av, inte minst då man ska erbjuda e-handelsservice i butik, säger Björn Lindblad.

Han säger att sortimentet ska byggas med hjälp av regelrätta inköp och att man ska arbeta med en kommissionsmodell. Leverans kan ske från möbelkedjans lager, som byggs ut och totalt kommer att passera 100 000 kvadratmeter. Det kan även bli aktuellt med drop shipment-lösningar. 

– När vi sjösatte strategin ”ett Mio”, som vi arbetar utifrån och som handlar om att vi ska bli störst på möbler i Sverige 2022, så var vi väldigt tydliga med att det handlar om handel i största allmänhet. Var och hur köpet sker är upp till kunden. När vi gör kundundersökningar framgår det att många kunder har svårt att definiera exakt hur köpet ser ut och om det skett fysiskt eller digitalt.

Björn Lindblad tycker att möbelbranschen hanterar strategin med omni väldigt bra då köpresan när det handlar om möbler ofta är längre än med andra varor inom sällanköpsvaruhandeln.

– För oss är det tydligt att när vi ökar på nätet så gör vi det även i fysisk butik, säger Björn Lindblad. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093