23948sdkhjf

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Möbler på nätet är en växande affär men transformationen av möbelhandeln handlar mer om att branschens aktörer lärt sig hantera fler kanaler än att fysisk handel slås ut, menar branschaktörer. Mio ska växa med hjälp av en ny digital marknadsplats som lanseras efter årsskiftet.

Läs också: Kritikstorm mot Mio efter viral film

Enligt den senaste e-barometern fortsätter möbelbranschen att gå starkt och försäljningen ökade med 13 procent under årets andra kvartal.

– Heminredning och möbler hade en fantastisk tillväxt under 2018 med starka jämförelsetal och då får den senaste ökningen betecknas som stark. Inte minst eftersom möbler och inredning i stort påverkas mycket av utvecklingen på bostadsmarknaden och där har vi ju sett en inbromsning under året, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel. 

I somras gick möbelbutikskonceptet Room, med tre butiker i Stockholm, i konkurs. I bolagets sista årsredovisning framgick att ”bolaget möter en gradvis hårdare konkurrens från näthandel” och att medel och kompetens saknades för att starta digital försäljning. Per Ljungberg siar dock att den fysiska butiken kommer att stå sig generellt väl i konkurrensen.

– Egentligen är diskussionen om kanaler ganska ointressant, utan det är snarare förmågan att skapa bra kundupplevelser i alla de kanaler där konsumenten finns som är avgörande, säger Ljungberg. 

Läs också: Mios Stockholmslager levererar

Butikerna är också viktiga i Mios nya satsning att också bli en digital marknadsplats. Arbetet med projektet har pågått i 18 månader och möbelkedjans vd Björn Lindblad siktar på att sjösätta det någon gång strax efter årsskiftet. Den nya satsningen kopplas på den befintliga webbutiken där även externa leverantörers varor ska säljas.

– Det blir ett bra komplement till det egna utbudet; också när butikerna har fysiska begränsningar. Vi har redan en bra infrastruktur med våra butiker med god täckning över landet, då en stor del av Sveriges befolkning har mindre än 15 minuter till en Mio-butik. Satsningen är något butikerna kommer att kunna dra nytta av, inte minst då man ska erbjuda e-handelsservice i butik, säger Björn Lindblad.

Han säger att sortimentet ska byggas med hjälp av regelrätta inköp och att man ska arbeta med en kommissionsmodell. Leverans kan ske från möbelkedjans lager, som byggs ut och totalt kommer att passera 100 000 kvadratmeter. Det kan även bli aktuellt med drop shipment-lösningar. 

– När vi sjösatte strategin ”ett Mio”, som vi arbetar utifrån och som handlar om att vi ska bli störst på möbler i Sverige 2022, så var vi väldigt tydliga med att det handlar om handel i största allmänhet. Var och hur köpet sker är upp till kunden. När vi gör kundundersökningar framgår det att många kunder har svårt att definiera exakt hur köpet ser ut och om det skett fysiskt eller digitalt.

Björn Lindblad tycker att möbelbranschen hanterar strategin med omni väldigt bra då köpresan när det handlar om möbler ofta är längre än med andra varor inom sällanköpsvaruhandeln.

– För oss är det tydligt att när vi ökar på nätet så gör vi det även i fysisk butik, säger Björn Lindblad. 

Mer om: Mio | möbler
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt initiativ för etisk handel

Årets modejulklapp korad

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Tre varumärken på gemensam yta

Vd säljer i Sportamore

Convenience växer i betydelse

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Nyhetsbrev

Rekord i etableringar för Synsam

Arkiv

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.137