23948sdkhjf

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Möbler på nätet är en växande affär men transformationen av möbelhandeln handlar mer om att branschens aktörer lärt sig hantera fler kanaler än att fysisk handel slås ut, menar branschaktörer. Mio ska växa med hjälp av en ny digital marknadsplats som lanseras efter årsskiftet.

Läs också: Beleco först med möbelabonnemang för privatpersoner

Enligt den senaste e-barometern fortsätter möbelbranschen att gå starkt och försäljningen ökade med 13 procent under årets andra kvartal.

– Heminredning och möbler hade en fantastisk tillväxt under 2018 med starka jämförelsetal och då får den senaste ökningen betecknas som stark. Inte minst eftersom möbler och inredning i stort påverkas mycket av utvecklingen på bostadsmarknaden och där har vi ju sett en inbromsning under året, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel. 

I somras gick möbelbutikskonceptet Room, med tre butiker i Stockholm, i konkurs. I bolagets sista årsredovisning framgick att ”bolaget möter en gradvis hårdare konkurrens från näthandel” och att medel och kompetens saknades för att starta digital försäljning. Per Ljungberg siar dock att den fysiska butiken kommer att stå sig generellt väl i konkurrensen.

– Egentligen är diskussionen om kanaler ganska ointressant, utan det är snarare förmågan att skapa bra kundupplevelser i alla de kanaler där konsumenten finns som är avgörande, säger Ljungberg. 

Läs också: Mio satsar på eget lager

Butikerna är också viktiga i Mios nya satsning att också bli en digital marknadsplats. Arbetet med projektet har pågått i 18 månader och möbelkedjans vd Björn Lindblad siktar på att sjösätta det någon gång strax efter årsskiftet. Den nya satsningen kopplas på den befintliga webbutiken där även externa leverantörers varor ska säljas.

– Det blir ett bra komplement till det egna utbudet; också när butikerna har fysiska begränsningar. Vi har redan en bra infrastruktur med våra butiker med god täckning över landet, då en stor del av Sveriges befolkning har mindre än 15 minuter till en Mio-butik. Satsningen är något butikerna kommer att kunna dra nytta av, inte minst då man ska erbjuda e-handelsservice i butik, säger Björn Lindblad.

Han säger att sortimentet ska byggas med hjälp av regelrätta inköp och att man ska arbeta med en kommissionsmodell. Leverans kan ske från möbelkedjans lager, som byggs ut och totalt kommer att passera 100 000 kvadratmeter. Det kan även bli aktuellt med drop shipment-lösningar. 

– När vi sjösatte strategin ”ett Mio”, som vi arbetar utifrån och som handlar om att vi ska bli störst på möbler i Sverige 2022, så var vi väldigt tydliga med att det handlar om handel i största allmänhet. Var och hur köpet sker är upp till kunden. När vi gör kundundersökningar framgår det att många kunder har svårt att definiera exakt hur köpet ser ut och om det skett fysiskt eller digitalt.

Björn Lindblad tycker att möbelbranschen hanterar strategin med omni väldigt bra då köpresan när det handlar om möbler ofta är längre än med andra varor inom sällanköpsvaruhandeln.

– För oss är det tydligt att när vi ökar på nätet så gör vi det även i fysisk butik, säger Björn Lindblad. 

Mer om: Mio | möbler
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Här öppnar Jysk

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.156