23948sdkhjf

Pressad lönsamhet i modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

2019 ser ut att bli ett år präglat av konkurser, rekonstruktioner, pressade marginaler och höjda importpriser. Dock skönjer Svensk Handel ljuset i tunneln för vissa modeaktörer.

Att modehandeln haft ett omtumlanade år med vikande försäljningssiffror i fysiska butiker, konkurser, rekonstruktioner och växande e-handel har nog inte undgått någon. 

Det konstaterar också Svensk Handel som i pressmeddelande menar att modehandeln haft ett trögt år med ihärdiga minussiffror i både kläd- och skohandeln.

Bland annat har låg kronkurs pressat modehandelns priser och marginaler negativt och bidragit till imoportpriserna stigit samtidigt som priserna mot konsument pressats ned och minskade med 0,7 procent, enligt Svensk Handel.

Under perioden januari till augusti steg importpriserna för kläder och skor med 5,7 procent samtidigt som konsumentpriserna sjönk med 1,1 procent.

- Den fördjupade internationella konkurrensen innebär att priserna sätts globalt medan kostnaderna för hyror och arbetskraft fortsatt sätts på den svenska inhemska marknaden. Minskade konsumentpriser samtidigt som importpriserna går upp är ett tecken på den stenhårda konkurrensen och att företagen inte kan kompensera sig för de stigande importpriserna, vilket pressar lönsamheten, säger Johan Davidson, chefekonom på Svensk Handel.

Men trots det tuffa läget menar Svensk Handel att det finns ljusglimtar bland annat med en växande modehandel på nätet och branschorganisationen menar att tillväxten för kläder och skor på nätet är fortsatt stark; inte minst för skohandeln som fortfarande kan sko sig på en pågående sneakertrend.

Men där digitaliseringen öppnar möjligheter till nya varuflöden och affärer i Sverige och utomlands hämmas aktörerna av ”en trögrörlighet som hänger samman med långa hyreskontrakt, dyra investeringar och anställningar".

- Det ser ut att bli fortsatt tufft 2019, men de som varit tidigt ute med sin omställning borde kunna skönja ljuset i tunneln, säger Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Förbud mot kontantfria butiker i New York

Miljonbonus till Gekås personal – försäljningen ökar i lågsäsong

Ny vd för Oscar Jacobson

Herrmodebolaget värvar vd från Leo Vegas.

Nyöppning för Arken zoo

Hon blir vd för Daymaker

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Nyhetsbrev

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Arkiv

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Hon går till RO

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.14