23948sdkhjf

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

I dag, den 22 november, öppnar den första Pressbyrån i sitt slag mitt i Gallerian i Stockholm. I den nya kompakta butiken hanterar kunderna köpen själva, personalen finns bara där för att hjälpa till vid behov.

Läs också: Ny vd på ÖoB

Pressbyrån i Gallerian är resultatet av ett samarbete mellan Reitan Convenience Sweden AB och design- och konceptbyrån Reactor som startade i juni med målet att utveckla framtidens nya convenienceformat för Pressbyrån och 7-Eleven. 

Det nya formatet i Gallerian påminner om de små obemannade butiker som Reitan presenterade i februari, avsedda att placeras i företagens fikarum. Butiken i Gallerians huvudgång är på 20 kvadratmeter och konstruerad så att kunderna kan gå runt hela affären.

Formerna har hämtats från Pressbyråns historia, där järnvägstrafikens utbredning var ryggraden i företagets expansion.

– Vi såg referenser i de tidiga järnvägstågens rundade vagnar ihop med referenser till Rimovaväskans profilerade aluminium, som flörtar med efterkrigstidens relation till flygromantik och ingenjörsideal. Ihop med inslag av Pressbyråns energifyllda gula färg, kommer kunderna känna igen sig direkt, trots att allt är nytt, säger Johan Kristiansen, arkitekt på Reactor.

Samarbetet mellan Reitan och Reactor ska så småningom också utmynna i nya format för både 7-Eleven och Pressbyrån.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

1

Här byter Life läge

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Kungsängen öppnar hos Åhléns

Nyhetsbrev

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

Arkiv

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Sellpy växer och nyanställer

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Woody värvar fler delägare från Bolist

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Sot of Sweden till Norge

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125