23948sdkhjf

Na-kd, Skincity och new retail-trenden

Allt fler e-handelsföretag adderar fysisk handel i ett försök att ge kunderna en sömlös shoppingupplevelse.

Som inget annat företag har kinesiska Alibaba knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara. Visionen om att använda ny teknik, handelsplattformar, fysiska butiker, molnet, smart logistik, underhållning och medier för att kunna göra affärer överallt brukar kallas för new retail.

Även i Sverige finns allt fler företag som riktar in sig på sömlös handel. Dagens Handel har pratat med Na-kd och Skincity, två väsensskilda e-handelsföretag som nu båda testar fysisk handel.

Modeföretaget Na-kds framgångssaga började 2016 då de lanserade en sajt på nätet. Magnus Hjörne, medgrundare och wholesale director på Na-kd, förklarar att inriktningen var tydlig ända från början. Målgruppen skulle vara konsumenter i hela världen med tonvikt på Europa.

I dag är Nk-ds marknad världsomspännande och vid nästa bokslut räknar man med att omsätta 1,25 miljarder kronor. 85 procent av all försäljning sker online, resten är butiksförsäljning via återförsäljare. Nakd äger inga egna fysiska butiker. Ännu.

– Varumärket är inriktat på X-, Y- och Z-generationerna som vuxit upp mitt i it-bubblan. Vi pratar om rastlösa och ombytliga personer som är inne på sociala medier tre timmar om dagen och som föredrar att kommunicera via videos och bilder.

Ett effektivt sätt att få ut varumärket och kommunicera med målgruppen har varit samarbetet med influencers. De är involverade i delar av produktionsprocessen och i år släpptes över 100 kollektioner tillsammans. För att nå rätt influencer har Nakd utvecklat en datadriven process som mäter om man hittat rätt personer.

– De är en tillgång, med 2,3 miljoner följare på instagram märks man i bruset. Men i slutändan handlar det inte bara om antal följare. På senare tid har vi börjat anlita fler så kallade mikroinfluencers som står för mer autenticitet. Trovärdigheten är idag nyckeln på sociala medier.

Att jobba mot en lukrativ men ombytlig målgrupp ställer stora krav på flexibilitet. I början syddes majoriteten i Kina. I dag produceras 70 procent i Europa.    

– Det svänger fort och det går snabbare att ställa om produktionen i Europa. Hållbarhet är också viktigt för i synnerhet generation X. De senaste åren har vi plöjt ner 40 till 50 miljoner kronor i ett cirkulärt it-projekt som ska lanseras första kvartalet 2020. Ett annat initiativ är ”the na-kd truth” som bland annat handlar om att kunderna får veta mer om var och hur kläderna är tillverkade, berättar Magnus Hjörne.

Skincity är hudvårdskliniken på nätet som grundades 2011 och köptes av Axel Johnson-koncernen 2017. Företaget växer med kontor även i Norge, Finland och Storbritannien. Affärsidén är tydlig: professionell hudvård online med diplomerade hudvårdsterapeuter närhelst kunden önskar med lika bra service som vid ett besök på salong.

– Kontakten börjar med att kunden gör ett hudtest på nätet och skickar in en bild av sig själv osminkad. Testet analyseras av en av de 28 hudterapeuterna som bemannar kundtjänsten. Produktrekommendationer skickas via mejl och kunden kan även ringa, mejla och chatta om de har fler frågor, säger marknadschef Greta de Freitas.

All kontakt med Skincity är gratis. Kunden betalar bara för hudvårdsprodukterna som distribueras från Skincity. Företaget har utvecklat tre egna private label-produkter och är återförsäljare för 50 olika varumärken. Kunden är central i alla led och Skincity har god kännedom om sina kunder. Medelkunden är kvinna, bor i storstad, välutbildad.

– Släpp kanaltänket och tänk bara kundfokus. Vi kikar hela tiden på hur konceptet kan utvecklas. Spåren är parallella, just nu testar vi det fysiska mötet med vår nyöppnade pop-up-butik i Mall of Scandinavia. Det är spännande, tycker Greta de Freitas.

Läs också new retail-spaningen från Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083