23948sdkhjf

H&M nyöppnar vid Sergels torg – så ser butiken ut

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

"Butikens roll förändras och förbättras" säger Filip Ekvall, landschef i Sverige.

H&M har premiärvisat den nya butiken vid Sergels torg i Stockholm, som öppnar på fredag den 29 november, för pressen.

Läs också: H&M:s nya provisionsavtal omdiskuterat

Butiken om cirka 3 200 kvadratmeter samlar en rad olika funktioner som modekoncernen både testat och rullar ut i flera andra butiker men också helt nya tjänster för den nyrenoverade butiken som uthyrning av festkläder och en station för att skanna och köpa och beställa varor online.

Därtill erbjuds ett urval av externa varumärken och ett sortiment specialkurerat för butiken och plagg som annars är exklusiva för e-handeln.

I butiken tillhandahålls även möjligheten att hämta och returnera e-handlade varor.

I den här butiken finns det bästa vi har av varumärket i dag. Vi har även samlat funktioner och tjänster som vi testar och utvärderar och de bästa vill vi så snart som möjligt ta med oss till andra butiker. Vissa tjänster finns redan i andra butiker men uthyrning är nytt för oss. Det finns en stor eftefrågan från kunderna att lyfta in den digitala butiken i den fysiska miljön och hitta synergier, säger Filip Ekvall, H&M:s landschef i Sverige, till branschtidningen Habit.

Att valet föll på att totalrenovera ytan vid Sergels torg i Stockholm handlar enligt Filip Ekvall om läget och därmed bästa adress för att möta Stockholmskunden men också om att butiken till ytan är stor, har samtliga koncept och även har H&M home som närmaste granne.

Bottenvåningen med ingång från Drottningatan öppnar måndag till fredag redan klockan 07:30 på morgonen. Där finns under morgontimmarna koncernens egna kafékoncept It´s Pleat och där ligger även samarbetspartnern Dashls skönhetssalong för behandlingar.

Läs också: H&M lanserar ”handla nu, betala senare”-tjänst

Vi vill kunna haffa kunden på språng och det går i linje med att sätta kunden i sitt nu och erbjuda allt från en snabb kaffe till strumpbyxinköp och möjlighet till skönhetsbehandlingar. Hur vi ska ha öppet i fysisk miljö är en av de saker vi tittar på och utvärderar.

Butiken innehåller också många bitar som H&M redan testat i bland annat butiken i Fältöversten.

Att kunden själv vill kunna påverka tiden i butik och hur de handlar blir allt mer tydligt, menar Filip Ekvall.

Det handlar dock inte om någon utrullning av ett nytt koncept och när någon ny butik i samma stil ska se dagens ljus är inget han kommunicerar.

Läs också: Hyperlokalt för H&M

I dagsläget finns det inga direkta planer för vilken butik som står näst på tur. Vi ser hela tiden över butiksbeståndet och vi kan ta enstaka eller flera element från den här butikerna och applicera i andra butiker. I takt med att butikens roll förändras och förbättras kan vi testa och plocka in nya tjänster, sortiment och funktioner och också lyfta fram det som inte finns i den digitala miljön, säger Filip Ekvall.

Förutom vanliga kassor finns även självutcheckningsstationer på flera platser i butiken. Sedan starten 2018 finns självskanning i fyra svenska butiker och därtill finns tjänsten i ett antal butiker utanför för Sverige, men det handlar om totalt under tio, enligt Daniel Claesson, head of business development.

Testet med självskanning har fått ett övervägande positivt gensvar från kunderna, enligt Daniel Claesson. Umaningen är att kunderna ska larma av varor och betala själv med kort men även med hjälp av appen där H&M integrerat Klarnas betalningssytem och där även digitala kvittton erbjuds.

Digitala skärmar i butiken har valts bort för att, enligt Daniel Claesson, ge ett så varmt och lugnt intryck som möjligt. Istället har den digitala och fysiska upplevelsen integrerats i appen.

Helt nytt och unikt för den nya butiken är uthyrningsdelen som för närvarande omfattar festplagg som klänningar som kunderna kan hyra under en veckas tid för 350 kronor.

Sortimentet ska på sikt byggas ut och även omfatta herrplagg.

Uthyrning av plagg är en del i H&M:s hållbarhetsarbete och något som också ska genomsyra verksamheten framgent. Dit hör även inredningen i nya butiken där bland annat mycket väggfast inredning skippats för att kunna göra butiken lätt att förändra.

Förutom uthyrning av plagg finns även en sytaljé i butiken; den fjärde i Sverige efter butiken på Hamngatan i Stockholm samt en butik vardera i Göteborg och Malmö. Därtill erbjuds skrädderitjänster.

Mer om: H&M
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

Clas Ohlson hyr ut jullådor

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Nyhetsbrev

Kedjorna som är bäst på mersälj

Arkiv

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Så sålde Clas Ohlson

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Kökstillverkare öppnar nytt

1

Leksaksjätte tappar kedjeledare

Kedjeledaren för Lekextra, Ringo och Kozmos lämnar posten.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.131