23948sdkhjf

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Retail i huvudstaden påminner om Stockholms blodbad och den traditionella fysiska handeln är på väg in i graven. E-handelsgurun Moon-Suck Song, vd och medgrundare av e-handelskonsulten Panagora, skräder inte orden.

– Det är hål i huvudet att inte lägga ner olönsamma butiker. Omställningen kommer 20 år för sent.

Det har skrivits spaltmetrar om butiksdöden och den fysiska handeln kämpar för sin överlevnad. Anpassningen till e-handel var en stor omställning som adopterades sent trots att infrastruktur och digitalisering kommit långt i Sverige.

– E-handeln tangerar väl tio procent i dagsläget. Det är dagisnivå jämfört med världsgenomsnittet på 14 procent. Egentligen är vi ganska sent på det, typ 20 år ungefär, säger Moon-Suck Song.

Med rötter i skateboard- och dj-kulturen hjälper Panagora företag som vill accelerera sin B2C-handel på nätet. Idag har Panagora hubbar i Kina, Sydkorea, Japan och Dubai. Moon-Suck Song påminner att med e-handel följer globaliseringen där den som förstår vad som driver förändringar och lyckas koppla ihop alla länkar, kan nå i princip hur långt som helst.

– Men Sverige är en liten ekonomi, vi kommer aldrig att få något först. Ta smarta högtalare som exempel. De introducerades i USA 2017 och idag äger 16 procent av alla amerikaner en sådan. I Sverige har de knappt slagit igenom alls.

2019 beräknas e-handeln i Sverige omsätta 18 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 miljarder kronor sedan 2018. Mellan 2017 och 2018 minskade även butiksbeståndet med totalt 2 265 butiker medan kedjorna kopplat ett fastare grepp om den fysiska handeln, enligt HUI Research.

– Att öppna fysiska butiker på samma sätt som man alltid gjort funkar inte längre. Att skriva om vad man kan hitta på för att göra den fysiska detaljhandeln attraktiv igen är ett branschfel, tycker Moon-Suck Song och förklarar att det är uppenbart att investeringarna som försvinner från den fysiska handeln flyttas över till e-handeln istället.

– Vem vill investera i kedjor som MQ och Polarn o Pyret när börsraketen heter Spotify? Och även om H&M bedriver e-handel, vem ser H&M som ett e-handelsbolag?

– Handeln kan tjäna på bättre samarbete, till exempel gemensamma lager- och logistikcenter. Traditionella retailkedjor ett dött fenomen. Det enda vettiga är att lägga ner alla olönsamma butiker. Kedjorna har fem år på sig, annars försvinner de ändå.

Moon-Suck Song ser att även om e-handeln vinner slaget om framtidens konsumenter finns det ett intresse för nischade fysiska butiker och möjligheter att shoppa on site, till exempel favorittvålen på hotellet som du bor på. Men kritiken om att ökad e-handel orsakar mer konsumtion och transporter som påverkar miljön tar Moon-Suck Song lätt på.

– Självklart är hållbarhet viktigt och aktörer som Amazon har jobbat hårt med returer. Men hållbarhet kostar. Vem är villig att betala för det?

Därför är e-handeln vinnare, enligt Panagora:

  1. Pris. Pris är en viktig drivkraft för ingen vill betala för mycket. Knyt ihop varor och digitala tjänster som skapar mervärden. Kunden uppmärksammar det.
  2. Tid. Konsumenter vill kunna handla när de vill. Att handla på nätet sparar tid och förenklar tillvaron för konsumenten.
  3. Energi. Många som handlar på nätet bor i större städer där inkomsterna är högre. Där finns en infrastruktur med smarta leveransmetoder som gör tillvaron smidigare.
  4. Bandbredd. Snart kommer 5G som gör att det går snabbare att koppla upp sig på nätet. Det gör att e-shopping upplevs som ännu enklare.
  5. Hårdvara. Hårdvaror utvecklas snabbt, idag är smartphones kraftfullare än många datorer. Det stimulerar till handel när som helst och var som helst.
  6. The Crowd. Sociala medier påverkar våra köpbeslut i stor omfattning.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

1

Här byter Life läge

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Kungsängen öppnar hos Åhléns

Nyhetsbrev

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

Arkiv

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Sellpy växer och nyanställer

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

På nytt jobb
Plantagen med ny vd igen

Har ett förflutet från Ica Sverige och Procter & Gamble.

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Woody värvar fler delägare från Bolist

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Sot of Sweden till Norge

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125