23948sdkhjf

Kedjorna som är bäst på mersälj

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Snyggt i svenska detaljhandelskedjors butiker men sämre bevänt med personliga mötet och merförsäljning, enligt kundanalysföretag.

Svenska butiker är duktiga på exponering och på att ha snyggt men sämre i det personliga mötet och på mersälj, åtminstone om en får tro kontrolltjänstföretaget Precont-Pegasus.

I studien Real Index har företaget undersökt 68 av Sverige butikskedjor och dragit slutsater när det handlar om allt från service, skyltning och omniarbete.

Företaget har oannonserat gjort besök i 1 500 butiker hos 125 norska och svenska butikskedjor.

Trion som enligt Precont-Pegasus är bäst av de undersökta kedjorna när det gäller service, butiksutformning, omnikanalsamband och personalens kunskap är Body Shop, Stjärnurmakaren och Euronics.

- Vi kan se att generellt är svenska butiker bra på exponering och att ha en snygg butik, men de är sämre på att proaktivt ta kontakt med kunder och att mersälja, säger Johan Lindholm, vd på Precont-Pegasus i en kommentar.

I undersökningen i Sverige ingår butikskedjor inom 11 olika branscher som apotek, sport, lågpris, elektronik. I snitt har företaget besökt drygt 10 procent av en kedjas butiker.

De bästa branscherna är apotek, telekom, kafé samt kropp och hälsa.

- Övergripande kan vi se att branscher med ett större inslag av naturlig interaktion och rådgivning får ett högre totalresultat, säger Johan Lindholm.

Trion som får sämst betyg i undersökningen är Jula, Rusta och Dollarstore vilket kontrollanalysföretaget menar har att göra med att kedjorna har på grund av att de är lågpriskoncept mindre inslag av interaktion och service.

Dock förvånas undersökningsföretaget av kedjor som Hemtex, Intersport och Make up Store som hamnat lägre ned på listan trots att kedjorna skulle tjäna på att ha en god interaktion med kunderna.

- I vår undersökning Real Index, visar det att olika kedjor kommit olika långt och är olika duktiga i sitt erbjudande mot kunden. Och att många aktörer har en hel del kvar att jobba med för att undvika ”butiksdöden”, säger Johan Lidholm.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bose stänger sina svenska butiker

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Nyhetsbrev

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Arkiv

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Apoteket in i Doktor24

Teknikmagasinet i konkurs

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här ökar Jula närvaron

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Clas Ohlson backade i december

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Asari till Kista

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ny vd för RNB:s butiker och ytor på NK

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Stenstan tappar Teknikmagasinet

Optik- och urbutik lämnar orten efter drygt 100 år

Modebutik stänger

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.11