23948sdkhjf

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Den 1 december öppnade TS Äventyr butik i Skärholmen centrum. Butiken om 262 kvadratmeter är inrymd i en lokal som tidigare huserade BR. Sedan butiksägaren Marika Alm fick nycklarna den 15 november och till öppning har det gått undan.

– Lokalen var inte i bästa skick efter att BR fick stänga igen så snabbt så först den 26 november kunde vi börja plocka upp varor. Men med den bästa personalen och väldigt många leverantörer som dök upp och hjälpte till så lyckades vi öppna den 1 december, säger Marika Alm till Dagens Handel.

TS Äventyr har funnist i Port73 i Haninge utanför Stockholm sedan starten för 10 år sedan. Sedan den 1 november och fram till årsskiftet driver Marika Alm även en extra butik i butikslokalen intill för att få plats med julhandeln. Till Dagens Handel uppger hon att utvecklingen för butiken i Haninge är god.

– Alla handlare räds när Dollarstore kommer men för oss i Port 73 så har det bara inneburit ännu mer folk så butiken i Haninge går väldigt bra.

Och om Dollarstore hjälper till att driva upp handeln i Haninge så hoppas Marika Alm få skjuts i nya butiken av Lego som öppnade butik i Skärholmen centrum den gångna helgen.

– I och med att Lego store öppnar sin andra butik i Stockholm i Skärholmen så tror vi att det kommer att göra centrumet ännu mer attraktivt. Kan Lego satsa på Skärholmen så kan vi. Lego är också det sortiment vi inte prioriterar så det blir ju perfekt för våra kunder.

Marika Alms största fundering när hon bestämde sig för att öppna ny butik blev istället om hon ens skulle få ihop tillräckligt med leksaker till sortimentet med endast två veckor från samtalet till leverantörerna till butiksöppning.

– Normalt beställer man leksakerna inför julen redan vid sommaren. Ett stort samtalsämne i branschen är om det kommer att bli leksaksbrist när vi närmar oss julen och då ringer vi upp och vill fylla 260 kvadratemeter på två veckor. Alla är ju så rädda för näthandeln men den blev min räddning för en av de största nätaktörerna kunde inte betala för sig så och då valde leverantörerna att skicka varorna till mig istället.

TS Äventyr har valt att inte tillhöra en kedja. Anledningen är enligt Marika Alm att hon inte vill bli påtvingade ett utbud utan vill ha möjlighet att styra och handplocka sortimentet helt på egen hand.

– Vi tycker att kedjorna är jättebra och om vi själva inte har leksaken på lagret så hjälper vi kunderna till konkurrenterna utan problem. Vi hade ett utmärkt samarbete med både BR och Toys R Us och hänvisade kunderna mellan oss. Men vi vill välja vårt sortiment utan att några andra ska styra det, säger Marika Alm till Dagens Handel.

Ett exempel är att all personal är delaktiga i inköpsprocessen och är med och väljer produkter under mässorna. Marika Alm säger att de anställda får en egen budget och sen blir det en överraskning för henne vad de valt men hon säger att hon inte är orolig utan det är bara roligt. ”Vi är väldigt förtjusta i till exempel träleksaker och väljer hellre bort plasten”. 

Butiksnamnet står för Tintins Äventyr då den tidigare ägarens intresse var Tintin, Milou och Kapten Haddock och så vidare men på grund av namnskydd så fick det bli TS Äventyr. Marika Alm har valt att behålla namnet då det var så etablerat i Haninge.

Hon säger att det som särskiljer butiken är att sortimentet är lite annorlunda och handplockat och ”så leker vi med alla leksaker. Vi testar radiostyrda bilar, gör sandkakor med Kinetic Sand, målar med pennor, gör slime eller bygger ihop något för då vet vi precis hur leksaken fungerar”.

Därtill lägger man står vikt vid personlig service och slår in alla paket.

Marika Alm tycker att alla pratar om butiksdöden och att näthandeln tar över men det som TS Äventyr fick backa på var satsningen på e-handel.

Nu har en webbyrå tagit fram en design för den kommande nätbutiken, som blir nästa projekt, men lanseringen får helt enkelt vänta tills efter julhandeln då nya butiken i Skärholmen i nuläget prioriterades.

– Jag tror kombinationen av fysisk butik och nätbutik är det mest optimala. Våra kunder vill känna och klämma på leksakerna. De vill fråga om råd, de vill få leksaken inslaget i fint papper och den servicen kan man aldrig få på nätet men där kan man se och välja i lugn och ro så båda alternativen behövs.

Näthandeln ska i TS Äventyrs fall användas som marknadsföring för det, enligt Marika Alm, annorlunda sortimentet butiken har och primärt satsas det på click and collect.

Marika Alm har även planer på ytterligare en till butik i Stockholm till sommaren och diskussion har påbörjats men hon säger att en sak är säker och det är att de vi vill ha mer än två veckor på sig för butiksöppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.104