23948sdkhjf

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Den 1 december öppnade TS Äventyr butik i Skärholmen centrum. Butiken om 262 kvadratmeter är inrymd i en lokal som tidigare huserade BR. Sedan butiksägaren Marika Alm fick nycklarna den 15 november och till öppning har det gått undan.

– Lokalen var inte i bästa skick efter att BR fick stänga igen så snabbt så först den 26 november kunde vi börja plocka upp varor. Men med den bästa personalen och väldigt många leverantörer som dök upp och hjälpte till så lyckades vi öppna den 1 december, säger Marika Alm till Dagens Handel.

TS Äventyr har funnist i Port73 i Haninge utanför Stockholm sedan starten för 10 år sedan. Sedan den 1 november och fram till årsskiftet driver Marika Alm även en extra butik i butikslokalen intill för att få plats med julhandeln. Till Dagens Handel uppger hon att utvecklingen för butiken i Haninge är god.

– Alla handlare räds när Dollarstore kommer men för oss i Port 73 så har det bara inneburit ännu mer folk så butiken i Haninge går väldigt bra.

Och om Dollarstore hjälper till att driva upp handeln i Haninge så hoppas Marika Alm få skjuts i nya butiken av Lego som öppnade butik i Skärholmen centrum den gångna helgen.

– I och med att Lego store öppnar sin andra butik i Stockholm i Skärholmen så tror vi att det kommer att göra centrumet ännu mer attraktivt. Kan Lego satsa på Skärholmen så kan vi. Lego är också det sortiment vi inte prioriterar så det blir ju perfekt för våra kunder.

Marika Alms största fundering när hon bestämde sig för att öppna ny butik blev istället om hon ens skulle få ihop tillräckligt med leksaker till sortimentet med endast två veckor från samtalet till leverantörerna till butiksöppning.

– Normalt beställer man leksakerna inför julen redan vid sommaren. Ett stort samtalsämne i branschen är om det kommer att bli leksaksbrist när vi närmar oss julen och då ringer vi upp och vill fylla 260 kvadratemeter på två veckor. Alla är ju så rädda för näthandeln men den blev min räddning för en av de största nätaktörerna kunde inte betala för sig så och då valde leverantörerna att skicka varorna till mig istället.

TS Äventyr har valt att inte tillhöra en kedja. Anledningen är enligt Marika Alm att hon inte vill bli påtvingade ett utbud utan vill ha möjlighet att styra och handplocka sortimentet helt på egen hand.

– Vi tycker att kedjorna är jättebra och om vi själva inte har leksaken på lagret så hjälper vi kunderna till konkurrenterna utan problem. Vi hade ett utmärkt samarbete med både BR och Toys R Us och hänvisade kunderna mellan oss. Men vi vill välja vårt sortiment utan att några andra ska styra det, säger Marika Alm till Dagens Handel.

Ett exempel är att all personal är delaktiga i inköpsprocessen och är med och väljer produkter under mässorna. Marika Alm säger att de anställda får en egen budget och sen blir det en överraskning för henne vad de valt men hon säger att hon inte är orolig utan det är bara roligt. ”Vi är väldigt förtjusta i till exempel träleksaker och väljer hellre bort plasten”. 

Butiksnamnet står för Tintins Äventyr då den tidigare ägarens intresse var Tintin, Milou och Kapten Haddock och så vidare men på grund av namnskydd så fick det bli TS Äventyr. Marika Alm har valt att behålla namnet då det var så etablerat i Haninge.

Hon säger att det som särskiljer butiken är att sortimentet är lite annorlunda och handplockat och ”så leker vi med alla leksaker. Vi testar radiostyrda bilar, gör sandkakor med Kinetic Sand, målar med pennor, gör slime eller bygger ihop något för då vet vi precis hur leksaken fungerar”.

Därtill lägger man står vikt vid personlig service och slår in alla paket.

Marika Alm tycker att alla pratar om butiksdöden och att näthandeln tar över men det som TS Äventyr fick backa på var satsningen på e-handel.

Nu har en webbyrå tagit fram en design för den kommande nätbutiken, som blir nästa projekt, men lanseringen får helt enkelt vänta tills efter julhandeln då nya butiken i Skärholmen i nuläget prioriterades.

– Jag tror kombinationen av fysisk butik och nätbutik är det mest optimala. Våra kunder vill känna och klämma på leksakerna. De vill fråga om råd, de vill få leksaken inslaget i fint papper och den servicen kan man aldrig få på nätet men där kan man se och välja i lugn och ro så båda alternativen behövs.

Näthandeln ska i TS Äventyrs fall användas som marknadsföring för det, enligt Marika Alm, annorlunda sortimentet butiken har och primärt satsas det på click and collect.

Marika Alm har även planer på ytterligare en till butik i Stockholm till sommaren och diskussion har påbörjats men hon säger att en sak är säker och det är att de vi vill ha mer än två veckor på sig för butiksöppning.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Cykelkraft i nya händer

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Rekordlåg framtidstro i handeln

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Bose stänger sina svenska butiker

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.14