23948sdkhjf

Sex tips för färre returer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Här är sex sätt att minska returtransporterna, enligt Voyado.

De senaste tiden har debatten om e-handelsreturer gått varm och artiklar om returhantering haglat tätt.

Med anledning av det har företaget Voyados marknadschef Jenny Gerum listat sex sätt för återförsäljarna att minimera antalet returer; en hantering som sliter såväl på lönsamhet som på miljön. Enligt statistik som företaget lutar sig emot så är det kvinnorna som står för majoriteten av returerna online medan män returnerar mer i butik.

För att bli framgångrik i att minska antalet returer uppmanas återförsäljarna bland annat göra kunden uppmärksam på vad returen kostar miljön, belöna kunder med lågt antal returer och identiera ”seriel returners” samt arbeta med transparens.

Här är sex tips för minskat antal returer:

Klimatkompensera – Ett sätt att skapa långsiktig beteendeförändring är att visualisera den faktiskta klimatpåverkan och erbjuda slutkunden att kompensera för returen - exempelvis genom att plantera träd. Förutom att regelbundet göra kunderna medvetna om att beteendet inte är hållbart så ställs även kunden inför ett aktivt val.

Gamification – Genom att belöna kunder med lågt antal returer så kan du vända något negativt till något positivt. Både Linkedin och Snapchat har framgångsrikt använt ”gamification” för att inspirera till mer eller komplettare användning av tjänsterna. Exempelvis kan du lägga upp en mätare som visar hur mycket koldioxid ens returer orsakat. Och målet är att vara under en viss procent för att vara en stjärnkund med 5 procents rabatt.

Sminka inte grisen – Ta en titt på vad som returneras mest. Identifiera mönster och en missnöjd kund är inte bra, oavsett om varan returneras eller inte. Alla förlorar när förväntan inte överensstämmer med verkligheten.

Passade inte S den här gången heller? Om ditt system minns storlekarna och måtten på tidigare beställningar så kan enklare returer som till exempel fel storlek kanske helt elimineras hos återkommande kunder.

Undvik kostsamma ”Serial returners” – kunder som använder sitt hem som ett provrum. Identifiera dem och skala av vilka erbjudanden som riktas mot dem tills du märker skillnad.

Bli en technörd – använd verktyg för att ge dig enkel applicerbar information om kunderna. Här gäller det att testa sig fram, till exempel A/Btesta – det vill säga mäta resultatet av två nästan identiska utskick. På så sätt kan du snabbt hitta vad kunderna föredrar, kommunicera rätt och därmed minska returer.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Uppmaning: Nyttja hyresstödet så snabbt som möjligt

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Akademibokhandeln korttidspermitterar och stänger butik

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Nyhetsbrev

Bubbleroom varslar efter stort försäljningstapp

Arkiv

Walmart tar tempen på sina anställda

På nytt jobb
Cervera värvar från Apotek Hjärtat

Ska hjälpa kedjan öka tempot i e-handeln.

Zalando vinstvarnar

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Bilhall blir trädgårdsbutik

ÖoB justerar öppettider – gör som dagligvaruhandeln

Stora kedjor vägrar betala tyska hyror

Flash och Dea Axelssons i konkurs: "Försäljningen nästan utraderad"

1

Skobranschen i upprop: ”Värsta tappet i mannaminne”

”En hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Apotek tilldelas franchisepris

1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

Daymaker i konkurs

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Netonnet drar upp leveranstempot

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

Jysk byter läge i handelsområdet

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Paradiset i konkurs

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

XXL permitterar 1000 i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.187