23948sdkhjf

Sex tips för färre returer

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Här är sex sätt att minska returtransporterna, enligt Voyado.

De senaste tiden har debatten om e-handelsreturer gått varm och artiklar om returhantering haglat tätt.

Med anledning av det har företaget Voyados marknadschef Jenny Gerum listat sex sätt för återförsäljarna att minimera antalet returer; en hantering som sliter såväl på lönsamhet som på miljön. Enligt statistik som företaget lutar sig emot så är det kvinnorna som står för majoriteten av returerna online medan män returnerar mer i butik.

För att bli framgångrik i att minska antalet returer uppmanas återförsäljarna bland annat göra kunden uppmärksam på vad returen kostar miljön, belöna kunder med lågt antal returer och identiera ”seriel returners” samt arbeta med transparens.

Här är sex tips för minskat antal returer:

Klimatkompensera – Ett sätt att skapa långsiktig beteendeförändring är att visualisera den faktiskta klimatpåverkan och erbjuda slutkunden att kompensera för returen - exempelvis genom att plantera träd. Förutom att regelbundet göra kunderna medvetna om att beteendet inte är hållbart så ställs även kunden inför ett aktivt val.

Gamification – Genom att belöna kunder med lågt antal returer så kan du vända något negativt till något positivt. Både Linkedin och Snapchat har framgångsrikt använt ”gamification” för att inspirera till mer eller komplettare användning av tjänsterna. Exempelvis kan du lägga upp en mätare som visar hur mycket koldioxid ens returer orsakat. Och målet är att vara under en viss procent för att vara en stjärnkund med 5 procents rabatt.

Sminka inte grisen – Ta en titt på vad som returneras mest. Identifiera mönster och en missnöjd kund är inte bra, oavsett om varan returneras eller inte. Alla förlorar när förväntan inte överensstämmer med verkligheten.

Passade inte S den här gången heller? Om ditt system minns storlekarna och måtten på tidigare beställningar så kan enklare returer som till exempel fel storlek kanske helt elimineras hos återkommande kunder.

Undvik kostsamma ”Serial returners” – kunder som använder sitt hem som ett provrum. Identifiera dem och skala av vilka erbjudanden som riktas mot dem tills du märker skillnad.

Bli en technörd – använd verktyg för att ge dig enkel applicerbar information om kunderna. Här gäller det att testa sig fram, till exempel A/Btesta – det vill säga mäta resultatet av två nästan identiska utskick. På så sätt kan du snabbt hitta vad kunderna föredrar, kommunicera rätt och därmed minska returer.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bose stänger sina svenska butiker

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Nyhetsbrev

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Arkiv

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Apoteket in i Doktor24

Teknikmagasinet i konkurs

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Asari till Kista

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Ny vd för RNB:s butiker och ytor på NK

Oklart kring leksaksbutik på NK

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Stenstan tappar Teknikmagasinet

Optik- och urbutik lämnar orten efter drygt 100 år

Modebutik stänger

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.109