23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker, med deras e-handel inräknad, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser minskade med 3,2 procent i november jämfört med samma månad förra året.

Motsvarande siffra för skohandeln visar enförsäljningsminskning med 0,5 procent under månaden, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

– Förra året tappade modehandeln försäljning i november och så även i år. Det är framförallt skohandeln som haft det kämpigt i år. Även om tappet på 0,5 procent för skohandeln kan tyckas litet så måste det ställas i ljuset av förra årets november som visade minus 12,9 procent,säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Hittills i år, januari till november, har försäljningen i klädbutikerna minskat med 1,7 procent och i skohandeln med 3,6 procent.

Vidare uppger Svensk Handel Stil att Friday-fenomenet gått sämre i år för aktörer med fysiska butiker men samtidigt uppger branschorganisationen att även klädföretagens e-handel visade ett större minus än den fysiska handeln i november.

Näthandeln för skor ska dock tvärtom ha förbättrat siffrorna något. När decemberförsäljningen ska summeras hoppas Svensk Handel Stil på att kalendereffekt ska lyfta den fysiska modehandeln.

– Hur decemberförsäljningen kommer att arta sig är naturligtvis svårt att sia om men en fördel är att julafton ligger på en tisdag i år, vilket gör att måndagen blir en klämdag med stor försäljning i den fysiska handeln, säger Mikael Sandström.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078